Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Rum and pirates

Rum and pirates
BSG poeng 69/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Alea - Ravensburger
Utvikler:
Stefan Feld
Distributør:
Enigma distribution
Kategori:
Strategispill
Antall spillere:
2 - 5 spillere
Pris:
450,-
Tidsbruk:
60 - 90 minutter
Målsetting:
Score flest poeng ved å samle brikker
Passer for:
Pirater født noen hundre år for sent
Spilldynamikk:
Flytt piratkapteinen din, gjennomfør deretter handlingen på feltet og avslutt med å krangle om soveplassene
Forbredelser:
Sett sammen brettet, fordel pirater, legg utvalgte brikker åpne, gi hver spiller penger
År:
2004
Språk:
Engelsk
Ytterligere opplysninger:
http://aleaspiele.de/Pages/Title/

Innhold
15 x 5 pirater
1 rød kaptein
5 flagg
1 båt
9 spillbrettdeler
181 brikker (13 markører, 1 startspillerbrikke, 12 romtønner, 15 soveplasser, 18 byvakter, 18 møteplassbrikker, 20 utstyrsbrikker, 24 skattekister, 30 skjenkesteder og 30 skattekart)
1 brikkeholder
15 mynter
1 terning

brettspillguiden tester Rum & Pirates

Design/tematikk
Rum and Pirates sier vel egentlig det meste om hva spillet handler om; Pirater. Men, til forskjell fra de fleste spill med samme tematikk, er dette svært så humoristisk. Her handler det om fulle pirater som vaser rundt i en by for å finne skattekart, skatter, delta i drikkekonkurranser og ikke minst slåss om sengeplassene på slutten av hver kveld. Det er altså et letthjertet spill med glimt i øyet.

Det grafiske uttrykket støtter godt oppunder tematikken, med morsomme tegninger som karikerer pirathistorien.

Med masser av brikker, skal Alea ha pluss i margen for å ha laget en meget bra brikkeholder, som holder alle brikkene på plass både under spilling og ikke minst når spillet er pakket ned.

Reglene er egentlig ganske enkle, men det er mange komponenter så det blir en del å lese igjennom. I tillegg er ting ganske omstendelig forklart, som naturligvis gjør forståelsen bra, men ikke akkurat gjør reglene raskt å lese igjennom.

Målsetning
Sikre seg flest poeng etter 5 omganger gjennom å samle forskjellige brikker ved å besøke byens ulike steder. Den mest verdifulle utstyrsbrikken gir poeng. Hvert par med skattekart gir poeng. Møter som er gjennomført gir poeng. I tillegg er det poeng å hente for byvakter, skattekister, soveplasser og drikkekonkurranser.

Regler/Spilldynamikk
Spillet er egentlig delt i to faser, hvor spillerne i den første flytter kapteinsbrikken rundt i byen for å samle brikker. I den andre fasen er det kampen om soveplassene som står i fokus.

Byen blir satt sammen av 9 brettdeler, som settes tilfeldig sammen og da danner et 3×3 stort brett. Ved siden av brettet legges det opp brikker, so da bli synlig og kan hjelpe spillerne med å velge hvilke felter i byen de vil besøke.

Hver runde har spilleren 3 valg, og etter at alle spillerne har brukt alle piratene til enten å komme seg rundt i byen eller sendt dem til båten, er første omgang ferdig. Det kan altså meget vel være at spillerne gjør forskjellig mengde handlinger hver omgang. For det første kan spilleren flytte kapteinen fra et sted til et annet, men må da plassere ut sine egne pirater på feltene imellom stedene kapteinen flyttes fra og til. Kapteinen må flyttes til et sted som ligger ved siden av det han allerede står på. Spilleren kan også betale en mynt for å flytte videre etter å ha gjennomført handlingen på det første stedet (altså gjøre det første valget igjen umiddelbart). Og, hvis kapteinen står langs ytterkanten av byen kan spilleren betale for å flytte kapteinen ut av byen langs en siden og inn på en annen. For det andre kan spilleren passe, men må da betale 1 mynt for det. For det tredje kan spilleren gi seg og sende alle gjenværende pirater til skipet for å finne en soveplass for natten.

Stedene i byen en kan havne på er:
Myntfelt – spilleren tar en mynt fra banken.  
Byvakt – spilleren kan velge å slåss mot en liten eller stor gruppe byvakter. Spilleren lykkes hvis antallet pirater en har igjen er større enn styrken til byvakten. Styrken fungerer også som seierspoeng.
Romtønner – Her får spilleren to tønner med rom. Tønnene kan senere brukes for å kaste et terningkast på nytt.
Møteplass – Spilleren trekker en møteplassbrikke, og hvis spilleren når dette stedet i løpet av spillet har spilleren nådd møtet og får brikken som poeng.
Piratutstyr – Spilleren trekker en utstyrsbrikke med billedsiden ned. Brikken kan enten selges for 2 mynter eller beholdes til poengscoring ved spillets slutt. Men, spilleren får kun poeng for en brikke i hver type (øyelapp, trebein, med mer) og brikkene er verdt mellom 2 og 5 poeng.
Skatter – Spilleren tar inn den åpne skattekistebrikken og får poengene. Men det er også en skorpionbrikke som beskytter skatten. Denne gir minuspoeng. På brikken er det også et tall (13-21). Spillerne kaster terningen etter tur og legger til kastet til det foregående, og den som overskrider verdien på brikken med sitt kast får brikken (og de medhørende negative poengene).
Skattekart – Det finnes skattekart i tre forskjellige farger, og ligger det en åpen skattekartbrikke med samme farge som feltet kapteinen havnet på, kan spilleren ta denne brikken. Men, brikken vil ikke bidra til noe før spilleren får tak i en del til, da kartet må være fullstendig for å gi poeng.
Piratflagg – spilleren kan ta inn igjen alle piratene som er brukt mellom to steder på brettet, og legge dem til sin spillerens ”pool”.
Rekruttering – Spilleren kan hente inn en ekstra pirat fra fellespoolen ved siden av spillet, som kan brukes resten av spillet. Det er maks 15 pirater til hver spiller.
Skjenkesteder – Det er tre forskjellige skjenkesteder i byen, og hvis det er en brikke med samme farge åpen kan spilleren invitere til en drikkekonkurranse. De andre spillerne kan betale en mynt for å være med. Hvis ingen blir med får spilleren brikken(e) som ligger åpent automatisk. Hvis det er en eller flere som blir med kaster de terning om brikken(e). Brikkene har en verdi fra 2-5, og det starter med den aktive spilleren som da kaster terningen. Overskrider kastet verdien av en av brikkene tar spilleren brikken, og neste man får kaste. Slik fortsetter det inntil alle brikkene er tatt.

Brettspillguiden tester Rim & Pirates

Når alle spillerne enten har brukt sine pirater eller sendt dem til skipet, begynner andre fase – finne sengeplasser! Dette foregår ved skipsmasten. Alle pirater som skal sove plasseres på en side av masten, og nedenfor hverandre etter når de ankommer. Dette vil altså si at den første spilleren som sender resten av piratene til køys, plasserer sine pirater øverst på masten til venstre. Neste spiller plasserer sine under den første spillerens pirater., osv. Piratene plasseres på en linje fra masten og utover til venstre. Piraten(e) som blir stående lengst ut alene (altså ikke har noen motstander) flyttes automatisk over til den andre siden av masten. Ellers kaster spillerne terning i rekkefølgen de sendte piratene til skipet. Hver spiller må minst kaste likt med spilleren foran for å få muligheten til en plass på skipet. Den vinnende piraten flyttes til den andre siden av masten. Dette blir repetert til kun tre spillere har pirater igjen på skipet. Den neste spilleren som taper, tar brikken med lavest verdi, den neste den med nest høyest verdi, osv.

Alle brikker (som gir poeng) legges under et spillerkort hver spiller har liggende foran seg, for å skjule hva de så langt har skaffet seg.

Så er det bare å gå i gang med neste omgang.

Spillsesjon
Etter litt grunnoppstilling av spillet, som betyr å sette sammen brettet, legge frem noen av skattene og fordele brikker, starter Ylva. Hun flytter Kapteinen fra startpunktet og to felt fremover til et myntfelt. Der mottar hun umiddelbart 1 mynt, og setter inn en av sine pirater på feltet Kapteinen flyttet over. Remo flytter Kapteinen tre felter videre til et Romtønnefelt. Han setter ut 2 pirater på feltene som ble forbigått, og mottar 2 tønner. Kathrine flytter Kapteinen videre to felter, til et rosa skattekartfelt. ”Det var jo ikke så dumt. Det ligger jo en 3 poengsbrikke i den fargen åpent, som du får” sier Ylva. ”Jeg må jo ha tak i den andre delen av kartet, da” smiler Kathrine, og plukker inn skattekartet, før hun fyller opp med en ny åpen skattekartbrikke. ”Siden dere hele tiden holder dere i ytterkant av brettet, får jeg ikke så mange gode alternativer. Men, nå skal jeg vise dere” ypper Lars Erik og flytter Kapteinen ut av brettet og inn et helt annet sted, hvor Kapteinen havner på et rekrutteringskontor. Han får derfor hente inn en av sine ekstrapirater.

”Da tror jeg jammen det er på tide med en tur til puben ”the Swan” sier Ylva, og flytter Kapteinen 3 felter innover på brettet. Det ligger to 3 poengsbrikker fra denne puben åpent, så hun legger dem foran seg. ”Er det noen som skal være med å feste?” spør hun så. Remo passer, Kathrine betaler Ylva en mynt for å bli med, mens Lars Erik passer. Ylva finner frem terningen, og kaster 5, som betyr at hun da beholder den ene av de to brikkene. Så får Kathrine terningen, og kaster 4, så hun får den andre brikken. ”Da tror jeg jammen jeg tusler ned til det mørkegrønne skattekartfeltet” gliser Remo, og flytter Kapteinen to felter. Der plukker han inn den ene 4 poengsbrikkene mørkegrønne skattekartbrikken som ligger åpent, og legger deretter opp en ny. Kathrine flytter Kapteinen igjen ut av brettet og inn i det tredje hjørnet av brettet etter å ha flyttet 3 felter, og havner på et myntfelt. Hun får derfor en mynt. Lars Erik flytter Kapteinen 2 felter frem, til et skattekistefelt. Han plukker inn skattekisten uten skorpion, og sikrer seg 5 poeng. ”Så er det tid for å se hvem som skal få seg litt minuspoeng” sier han videre og kaster terningen – 5. Ylva tar over terningen og kaster 2, og legger sammen til 7. Remo kaster 4, og legger sammen til 11. ”Jeg bør jo ha en sjanse for å unngå den nå” mumler Kathrine nervøst og kaster terningen. Den viser 4, og totalen blir nå 15. ”Da kan jeg ikke unngå og kaste over 16, som er grensen på skattebrikken. Så da får jeg vel ta den og da” surmuler Lars Erik.

Brettspillguiden tester Rum & Pirates

Ylva flytter Kapteinen frem 3 felter, til et nytt rekrutteringskontor, og henter inn en ekstrapirat. Remo flytter Kapteinen til en Møteplass 2 felter frem. Han trekker derfor den øverste brikken fra Møteplasstabelen og legger den opp sitt flagg. Kathrine flytter Kapteinen til et Byvaktsfelt. ”Jeg velger å måte en liten gruppe byvakter” sier hun, og trekker den øverste brikken fra den riktige stabelen. Denne snur hun så opp, og den viser en styrke på 1, noe hun slår med de 5 piratene hun har igjen. Brikken viser også at hun skal få en mynt i tillegg. Lars Erik flytter Kapteinen til et piratutstyrfelt. Der trekker han den øverste brikken, ser på den, og må så avgjøre om han vil beholde brikken (og poengene) eller selge brikken mot to mynter. Han beholder brikken.

”Da trekker jeg meg pent tilbake” sier Ylva, og plasserer resten av mannskapet sitt øverst i masten på båten. Remo flytter Kapteinen ut av brettet og inn igjen i det hjørnet spillet startet, til et rekrutteringsfelt. ”Det var godt å få tak i en pirat til” smiler Remo. ”Jeg trekker meg også tilbake til skipet” sier Kathrine, og flytter sine gjenværende 5 pirater til den nest høyeste rekken på masten. Lars Erik flytter Kapteinen 3 felter frem til et myntfelt.

Ettersom Kathrine har gitt seg går turen nå til Remo. ”Veldig hyggelig av deg, Lars Erik. Takket være Kapteinens posisjon kan jeg faktisk ikke flytte ham videre denne runden, ettersom jeg kun har 2 pirater igjen” sier Remo. Han velger da å trekke seg tilbake han også. Kathrine er også ute, så det blir Lars Eriks tur igjen. Han har akkurat nok pirater igjen til å nå enda et skattekistefelt. Der plukker han inn kisten uten skorpion, som denne gangen er verdt 6 poeng, og kaster deretter terningen som vanlig. Lars Erik 5, Ylva 2 og Remo 6, som da gjør at han får brikken og minuspoengene, siden totalen denne gangen ikke måtte overstige 13.

Da har alle spillerne enten brukt alle sine pirater eller trukket seg tilbake. For de som har brukt alle sine pirater er runden over, men for resten blir det en kamp om å finne soveplasser på båten.

Ylva har 6 pirater på den øverste linjen, og det er 1 mer enn noen av de andre, så hun flytter 1 pirat fra den ene til den andre siden av masten. Så blir det kamper videre. Først kaster Ylva terningen – 6, Kathrine 6, og Remo 5. Kathrine vinner da denne kamprunden fordi hun hadde lik eller høyere verdi på terningkastet enn spillerne som står på en rekke høyere opp i masten. Det er altså en fordel å trekke seg sist. Ylva og Remo tar tilbake hver sin pirat, og Kathrine flytter en pirat over til den andre siden av masten. Så blir det en ny kamprunde; Ylva 5, Kathrine 1, og Remo 4. Ylva vinner kampen, og Kathrine og Remo får tilbake hver sin pirat. Ettersom Remo var den nest siste spilleren som fikk soveplass, får han den brikken som representerer tauene, og dertilhørende 1 poeng. Kampene forsetter mellom Kathrine og Ylva inntil den ene er ute, og mottar brikken for soveplassen i hammocken. Og sistemann får brikken for sengeplassen.

Etter at sengeplasspoengene er fordelt, får alle spillerne sine pirater tilbake, og en fortsetter med en my runde. Spillet varer i 5 runder, og da fjerner alle spillerne sine flagg, og viser frem brikkefangsten. Spilleren med flest poeng erklæres som vinner!

OppsummeringStefan Feld
Spillet oppleves som sammensatt av mange mindre spill, og alle delene av spillet minner om noe annet, men sammensettingen er jo ny. Uvanlig nok, til et eurospill å være, så har terningen en vesentlig plass i spillet. For mange vel det nok være i meste laget, da hellfaktoren henger sammen med terningen. Det er taktiske valg i spillet, men til syvende og sist, blir de fleste av valgene avgjort av terningkast.

Repetisjonen i omgangene gir spillet lite fremdrift, og en får ikke noe forhold til at spillet går fremover. En gjør liksom det samme hver omgang, og det bygger seg ikke opp. Det blir ingen startfase, midtfase og sluttfase i spillet, som gjør at en ikke føler at det er noen fremdrift.

Dette leder også til et annet ”problem” spillet blir uforholdsmessig langt. Det kan hende dette ikke er reelt, men det oppleves ihvertfall som om spillet fort går 15-20 minutter over besøkstiden. Kanskje er dette litt urettferdig, men med begrensede valg, mye hell og repetisjon fanges ikke interessen i for lang tid. 

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.