Scarab Lords

BSG poeng | 71/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Fantasy Flight Games
- Utvikler:
- Reiner Knizia
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- 2 mannsspill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - spillere
- Pris:
- 250,-
- Tidsbruk:
- 20 - 40 minutter
- Målsetting:
- Ta kontrollen over 2 av 3 ”soner” i de to områdene rundt Nilen
- Passer for:
- Arkeologer og insektsinteresserte
- Spilldynamikk:
- Spille ut kort i henhold til ”næring” med poeng for å få overvekt
- År:
- 2002
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.fantasyflightgames.com/
Scarab lords spilles rundt et brett hvor en spiller ut kortene på hver sin side. Brettet har en deling i øvre og nedre del som hver har 3 soner bestående av en militær, en religiøs og en økonomisk. Målsettingen er å ta kontroll over 2 av sonene i hver av de to delene av Nilen. Dette gjøres ved å spille ut kort fra hånden som har symbol/er på seg i henhold til hvilken sone/r de kan legges i.
I tillegg til disse 3 sonene, er det også egne gudekort, som legges i et midtfelt. Disse kortene blir kun liggende til motparten spiller ut et gudekort. Det er med andre ord bare en spiller som kan ha gudene på sin side.
Hege og Kathrine tar ansvar for den første runden, og de stokker hver sin bunke med kort og trekker opp 6 til hånden. ”Å ha dominans i en sone gir en fordel” sier Tore, og forklarer at bonusen ved å dominere i den økonomiske sonen gir mulighet for å trekke et kort, den religiøse sonen en mulighet for å forbanne et av motstanderens kort med en skarabè og den militære sonen tvinger motstanderen til å kaste et kort fra bunken sin.
Hvert kort i bunken er merket med et symbol som angir sonetilhørighet, et tall som viser styrkeverdien og en stjerne med et tall i (fra 0-2) som angir i hvilken fase de kan spilles ut. Hver runde består nemlig av 4 faser, hvor nullte fase gir anledning til å spille ut 0-fase kort (så mange en vil), fase en, hvor en kun får spille ut ett fase 1-kort og andre fase hvor en kan spille ut ett fase 2-kort. Siste fase (overlegenhetsfasen) brukes til å gjøre opp status i de 6 sonene, og ikke minst utøve ens dominans.
Kortene representerer videre følgende 5 kategorier; Guder, Skjebnen, Førere, Byggverk og Undersåtter. Gudene gir ingen styrkeverdi, men andre fordeler. Skjebnekortene spilles rett på avkastbunken, men gir spilleren en umiddelbar fordel. Førere blir liggende og gir styrkeverdi, men det er kun tillatt for en spiller å ha en fører i hver sone. Byggverkene gir også en konstant styrkeverdi. Undersåttene gir også varige styrkeverdier. En del av kortene har i tillegg til dette andre egenskaper som f.eks Prætor-kortet som er en undersått med styrkeverdi 2, men som i tillegg gir spilleren mulighet for å trekke 2 nye kort til hånden.
Hege spiller huset Ankar (de blå) og starter spillet. Siden hun starter får hun ikke anledning til å spille alle 4 fasene, men må velge hvilke 2 faser hun ønsker å gjennomføre. Siden hun ikke har noen 0-kort, velger hun å spille ut Ishus disipler til den religiøse sonen i nedre felt. Dette er et fase 1-kort, med verdien 3. Som andre handling spiller hun ut Kal-Anan gudekortet. Dette kortet er et fase 2-kort som gir henne muligheten til å trekke 2 kort i hver fase 2. Hun får trekke 2 kort umiddelbart.
Kathrine har heller ingen fase 0-kort, og spiller ut Tas Festning i den militære sonen i øvre felt. Dette er et byggverk med verdien 6, og får en skarabè på seg når det spilles ut. Skarabèen gjør at kortet ikke teller ved maktregningen i fase 4, før skarabèen er fjernet. De kan fjernes som en fasehandling istedenfor å spille ut et kort. I fase to spiller hun ut Enhu-guden, som gir henne muligheten til å presse Hege til å måtte kaste 2 kort fra hånden. Siden bare en av spillerne kan ha gudene på sin side, må Hege kaste sitt gudekort. I tillegg tvinger Kathrine Hege til å kaste 2 kort fra hånden. Dernest er det fase 4, og de gjør opp status for hver sone. I nedre felt ligger Heges Ishus Disipler alene og markøren for dominans settes på hennes side av brettet i denne sonen. Siden det ikke er andre tellende kort i noen sone, er Kathrine ferdig med sin tur.
Hege følger opp med å Elvekremmer med verdien 1 i den økonomiske sonen i nedre felt i sin nullte fase. I første fase spiller hun ut Skarabègarden med verdien 3 i den militære sonen i øvre felt og Shon-Ra i den religiøse sonen i øvre felt. I overlegenhetsfasen nå får huns dominans i den religiøse og økonomiske sonen i nedre felt, så markørene settes på hennes side av brettet i begge disse sonene. I vøre felt har hun dominans i både den religiøse og den militære sonen, og markørene settes på hennes side her også. Etter at dette er gjort spiller hun ut det siste kortet hun har på hånden; Ur-tet guden (som kan spilles ut fordi det er ett av få kort som innvirker etter overlegenhetsfasen). Dette kortet gjør at hun får anledning til å gjennomføre en dominanshandling om igjen. Kathrine må i tillegg kaste sitt gudekort. Resultatet av dominansen i de forskjellige sonene fører til at Hege kan trekke ett kort, tvinge Kathrine til å kaste ett rett fra bunken sin, og hun legger en skarabè til på Kathrines Tas Festning. Som bonus tvinger hun Kathrine til å kaste enda ett kort fra bunken med Ur-Tet kortet sitt.
”Jeg syns jaggu, Hege presser, jeg gitt” kommenterer Remo, som samtidig kan opplyse at Hege er vinner dersom hun har dominans i 2 soner i hvert felt når det igjen er hennes tur. ”Jo da, ” innrømmer Kathrine ”men det er ikke over enda” og legger ut en Prætor i den økonomiske sonen i nedre felt. Prætoren er ett fase 1 kort med verdien 2 og gir i tillegg Kathrine rett til å trekke to nye kort til hånden. Som fase 2 handling spiller hun ut skjebnekortet Floden Grøde som gir henne rett til å trekke enda 3 kort. I overlegenhetsfasen har nå Kathrine endelig høyere verdi i den økonomiske sonen i nedre felt, så markøren flyttes til hennes side av brettet. Ellers skjer det ingen endringer. Kathrine kan trekke enda et kort som premie for sin nyvunnede dominans.
Slik bølger spillet frem og tilbake til en av spillerne har dominans i de 4 sonene ved begynnelsen av sin tur eller en av spillerne går tom fort kort.
BSG mener spillet er interessant, og så absolutt er verdt å teste ut. Liker du Lost Cities, men vil ha noe nytt som allikevel ikke er for fremmedgjørende er dette er godt valg.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET