Shark Park

BSG poeng | 51/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tenki games
- Utvikler:
- Piero Cioni
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 35 - 35 minutter
- Målsetting:
- Spise opp flest poeng i fisk
- Passer for:
- Garnfiskere på vinterstid
- Spilldynamikk:
- Skrem fisken, flytt haien, sjekk sultnivået
- Forbredelser:
- Plasser ut alle fisker etter mønster på brettet
- År:
- 2005
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tenkigames.com/
”Det er lett å sette opp spillet hvertfall, da er det bare å sjekke resten av reglene” forteller Lars Erik. Reglene er på to sider og satt opp relativt pedagogisk med innholdet først, så hvordan sette opp spillet, hvilke runder som finnes i spillet og spesial handlinger. Spillet inneholder 36 brikker, hva vi kaller Nemobrikker, som er nummererte fra 2-4, disse legges ut på brettet som også har korresponderende nummererte felter. Hver spiller velger en hai og får tre eller fire haibrikker til å svømme rundt med. Første delen av spillet går til å sette ut sine egne haibrikker på brettet, det er ikke lov til å ha de på samme side av fiskestimen.
Når alle har lagt ut haiene sine er det på tide å skremme Nemoene rundt, det brukes en egen brikke med tre piler til det, skremselsbrikken. Når man legger ned brikken på en hai, enten på sin egen eller en annens, skremmer man de tre Nemoene i de tre rekkene umiddelbart foran haien et hakk bakover i den retningen pilen viser. Fisken blir skremt inn i en eller annens gap og eieren får poenget. Så kan man forflytte haiene. En har da to bevegelsespoeng til rådighet, og forflytter en eller to av haiene til et bedre område og selvfølgelig spiser vi på veien. Så til slutt må man sjekke appetitten; har man spist blir man på det nivået som heter tilfreds, det grønne nivået, men har man ikke spist kommer man på enten fysen nivået eller sulten nivået. Det er når man er på de to øverste nivåene at spesialhandlingene trer i kraft. Har man ikke spist på en runde får man mulighet til å flytte haien/haiene sine fire felter og hvis det har gått to runder får man mulighet til å forflytte haien/haiene seks felter. I tillegg kan man også skremme de små Nemoene bedre. Når den siste Nemobrikken med verdi fire er tatt er spillet over og poengene telles opp.
”Da er det vel bare å sette i gang da” sier Ylva og velger seg den rosa haien. Remo velger den lilla, Lars Erik den gule og Kathrine velger til slutt den blå haien. Ylva begynner å legge ut sin første haibrikke og så følger vi med klokka rundt bordet. ”Jeg vet ikke hvor det er smart å legge ut brikkene sine” sier Kathrine. ”Jeg tror ikke det er så viktig, fiskene vil jo bli skremt rundt på brettet så man vet jo egentlig ikke hvor det er best nå i begynnelsen” svarer Lars Erik.
Ylva er først ute og legger skremselsbrikken på en av Kathrines haier og skremmer fiskene så hun selv, Remo og Kathrine får en to poengsfisk i gapet til de haiene som sto på andre siden av brettet. ”Jeg flytter denne brikken inn to felt og tar med meg de to fiskene i tillegg” forteller Ylva og ta en treer og en firer fisk, med haien som akkurat fikk seg en forrett.
Remo studerer brettet litt så legger han skremselsbrikken på haien til Ylva på en annen side og skremmer 3 topoengsfisker i gapene på de ventende haiene til Kathrine, Ylva og Remo på den andre siden. ”Så flytter jeg haien som fikk litt i runden din Ylva, 2 felter rett frem” mumler han videre og plukker opp en 3 og en 4 poengsfisk. Denne haien blir således stående ved siden av haien Ylva flyttet i sin omgang og begge er på vei inn mot sentrum av spillet.
”Jeg er jo ikke fått noen ting enda” surmuler Lars Erik og plasserer skremselsbrikken på Kathrines hai på siden hvor Ylva og Remo flyttet ut fra i de foregående omgangene. På den måten unngår han at noen får nye fisk i kjeften. Deretter flytter han to av sine haier som ikke står inntil noen fisk et felt frem. ”Siden jeg ikke har spist denne omgang øker sulten til fysen” sier han og flytter markøren sin et hakk opp.
Kathrine skremmer en topoengsfisk i gapet på en av sine egne og Lars Eriks haier, og flytter deretter en annen av sine haier 2 felter frem og sikrer seg en trepoengsfisk.
Ylva klager ikke og legger skremselsbrikken på den ene haien Lars Erik akkurat flyttet et felt frem og skyver en trepoengsfisk i gapet på en av sine egne haier på den andre siden. Kathrine får også en slik fisk på den samme siden. Deretter flytter hun en av sine haier et felt frem og et til siden og tar samtidig en topoengsfisk rett foran snuten på Remos ene hai.
”Nå syns jeg du er passe kranglete, Ylva” mumler Remo videre og legger skremselsbrikken på sin egen hai midt på brettet. Fiskene blir skremt mot samme side som forrige omgang, men bare han egen og en av Lars Eriks haier fanger noe. ”Hehe, nå tror jeg jammen jeg sikrer meg litt go’brikker” gliser han bredt og flytter to av haiene et felt frem og tar en fire- og trepoengsfisk.
”Den var ganske snedig, Remo, Ved uavgjort er det ikke lenger noen tvil om hvem som vinner. Da gjelder det bare å få flere poeng enn deg” klager Lars Erik. Så legger han skremselsbrikken på Kathrines hai og får en topoengsfisk, uten av noen andre får noe. ”Men, jeg har også muligheten til å bruke ”løphandlingen” nå, og har derfor 4 bevegelsespoeng til benyttelse. 2 av hans haier flytter seg 2 felter hver og han sikrer seg 4 fisk, men kun 1 trepoenger.
Kathrine skaffer seg selv en topoengsfisk, og splitter samtidig opp stimen i 3 deler. ”Jeg er i ferd med å tape det her, men kan jo ta 2 fisk til ved å flytte 2 haier” avslutter hun.
Spillet fortsetter på denne måten til de 4 firepoengsfiskene er spist opp. Da teller alle opp poengene sine, og den med flest har vunnet.
SharkPark, har et utrolig innbydende grafisk design, og skaper store forventninger til et artig og muligvis litt spennende spill. Dette innfris dessverre ikke, mye grunnet en litt for statisk spilldynamikk og begrensede muligheter. Vi vil nok derfor mene at spillet som sådan er mer passende for litt eldre barn/barnefamilier enn voksne. Spilletiden er passende dette segmentet også. Spilltematikken er også ganske original, og relativt nær en form for virkelighet. Dessverre så er spilldynamikken som skal støtte denne tematikken litt statisk og det blir lite reell spenning og egentlig ingen humor å snakke om. Vi ønsker virkelig det nye forlaget Tenki games velkommen, og må berømme deres grafiske arbeid. Forhåpentligvis kan de komme opp med noen like spennende og originale spilldynamikker som design og tematikk. Og da, folkens, kan det være en klassiker på gang!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET