Sieben siegel (Zing!)(7 Signum)

BSG poeng | 68/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Amigo Spiele
- Utvikler:
- Stefan Dorra
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Kortspill
- Antall spillere:
- 3 - 5 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 45 minutter
- Målsetting:
- Sitte igjen med færrest poeng etter en gitt mengde runder
- Passer for:
- Spardame-entusiaster som vil prøve noe nytt
- Spilldynamikk:
- Spill ut kort og kvitt deg med segl
- Forbredelser:
- Stokk kortene, plasser alle seglene på midten av bordet
- År:
- 2003
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.amigo-spiele.de/Homepage.Amigo
Innhold
75 kort (1-15 i fargene rød, blå, gul, grønn og lilla)
1 sabotørfigur
5 røde segl
6 svarte segl
4 hvite segl
3 blå segl
3 gule segl
3 grønne segl
3 lilla segl
Design/Tematikk
Sieben Siegel har et svært tynt tema, vist gjennom det grafiske uttrykket og ikke minst den trivelige sabotørfiguren. Det er lite annet som ansporer til et tema, men det er kanskje like greit.
Det grafiske uttrykket ellers er rent og tydelig, og kortfargene er godt adskilte, men om det ikke skulle være nok har hver av dem også fått et symbol, nærmest en rune, som også skiller dem.
Kvaliteten på kortene er tett på Amigo-standard, og kunne ønskelig vært ørlite forbedret med plastbelegg. Hovedgrunnen til dette er at de fleste som anskaffer seg dette kommer til å spille det mye! Resten av innholdet er helt fint.
Reglene er svært godt beskrevet, og spillet bygger på så mange kjente elementer at det er gjenkjennbart og forståelig for alle.
Målsetning
Spillerne prøver å unngå poeng ved å ta akkurat de stikkene de melder over like mange runder som det er spillere. Spilleren med færrest poeng ved spillets slutt vinner.
Regler/Spilldynamikk
I utgangspunktet er Sieben Siegel et typisk stikktagningsspill, på linje med Spardame eller Amerikaner. Men, det er selvfølgelig gjort noen små endringer…
Det viktigste er at spillerne ikke bare må melde hvor mange stikk spilleren skal ta, men også i hvilken farge. Og dette betyr faktisk hvert enkelt stikk. I tillegg skifter aldri trumffargen – den er rød gjennom hele spillet.
For de som ikke er familiære med de nevnte klassiske kortspillene, og tanken bak stikktagningsspill, så er tanken at spillerne må følge farge i hver runde, og spilleren som spilte ut det høyeste kortet i den aktuelle fargen vinner stikket. Om en ikke har kort i fargen som spilles – er renons – kan en spille ut hva en ønsker fra hånden. Det store trikset i de fleste slike spill er da trumf. Trumf er en farge som vinner over alle andre farger, og kan da spilles når en er tom i farge. Vinneren av et normalt stikk i slike spill er altså enten det høyeste kortet i den spilte fargen eller den høyeste trumfen som er spilt.
Det er også viktig å legge merke til at Sieben Siegel ikke spilles med noen makker, så hver spiller må ta vare på seg selv.
Hva er så forskjellene på Sieben Siegel og de vanlige stikktagningsspillene? Jo, en ting er da at en bruker disse praktiske seglene til å vise hvilke stikk en ønsker å ta hver runde. Ønsker en for eksempel å ta 2 blå, 1 gult og 1 grønt stikk, tar en rett og slett det samme antall segl. Så enkelt så greit. Spillerne tar segl etter tur med klokken. Om det ikke er flere segl igjen av en farge når det er en spillers tur, kan denne spilleren ta et segl fra en av spillerne som allerede har forsynt seg og erstatter seglet han/hun tar med et hvitt segl. Dette hvite seglet er som et jokerstikk – altså de kan leveres inn uansett hva slags farge det er på stikket en tar. En viktig detalj er også at når en tar et stikk med et trumfkort, så kan en selv velge om en vil levere inn et rødt segl eller et segl av den fargen stikket egentlig gikk i.
Om en tar et stikk i en farge en ikke har et segl (igjen) i, må en ta et svart seg. Disse seglene kan en ikke kvitte seg med igjen, og gir flere plusspoeng ved rundens slutt. Disse svarte seglene benyttes også av Sabotøren, som er en rolle en av spillerne kan velge å ta. Spilleren som velger å være sabotør en runde, starter runden med 4 poeng, som vi for enkelthetsskyld angir ved å gi sabotøren 4 svarte segl. Når en spiller må ta et svart segl, får han/hun dette av sabotøren. Sabotøren bryr seg ikke om han/hun tar stikk eller ikke – målet for sabotøren er å gi de andre spillerne uønskede stikk. Med unntak av denne lille forskjellen spiller sabotøren etter samme regler som de andre spillerne. Det er kun en spiller som kan være sabotør, og dette er et valg som står så lenge ingen før deg har valgt denne rollen.
Hver runde går over 15 stikk, og når alle stikkene er fordelt er det en poengopptelling. Alle vanlige segl for de forskjellige fargene en sitter igjen ved rundens slutt gir 2 poeng, alle svarte segl gir 3 poeng og klarer en å sitte igjen med jokersegl gir de 4 poeng. Poengene for runden noteres og spillet er over når en har spilt like mange runder som det er spillere. Spilleren som eventuelt valgte å være sabotør får altså 4 poeng minus alle segl han/hun klarte å gi de andre spillerne. Det er med andre ord ikke mulig å oppnå et bedre resultat enn 0.
Typisk spillrunde
Kortene stokkes og Kathrine gir de 15 kortene til hver spiller. Lars Erik begynner og tenker seg nesten ikke om før han tar sabotørbrikken og de medfølgende 4 svarte seglene. Ylva tenker seg litt lenger om og plukker etter hvert inn 2 grønne, 1 blått, 1 lilla, 1 gult og 1 rødt segl. Remo plukker inn 1 grønt, 1 lilla og 2 røde segl. Kathrine smiler lurt, teller de andre spillernes tatte segl og forsyner seg med 1 lilla, 1 rødt, 1 gult og 1 blått segl.
”Det ble altså 14 stikk totalt på dere” kommenterer Lars Erik og spiller ut gul 3. Ylva spiller ut gul 5, Remo gul 2 og Kathrine gul 12. Kathrine tar altså stikket og leverer tilbake 1 gult segl.
Kathrine spiller så ut lilla 12, Lars Erik lilla 9, Ylva lilla 6 og Remo lilla 5. Kathrine tar også dette stikket og leverer tilbake 1 lilla segl.
”Jeg tror jeg fortsetter på denne måte” mumler Kathrine og spiller ut rød 12, Lars Erik rød 6, Ylva rød 8 og Remo fød 5. Hun leverer tilbake 1 rødt segl. ”Da fikk du jo tømt litt trumf” kommenterer en fornøyd Lars Erik.
Kathrine forsetter med å spille ut blå 8, Lars Erik blå 7, Ylva blå 12 og Remo blå 9.
Da tok Ylva stikket og leverer tilbake et blått segl før hun spiller ut lilla 11, Remo lilla 2, Kathrine lilla 1 og Lars Erik lilla 8. Hun tar stikket og leverer tilbake 1 lilla segl.
Ylva spiller ut rød 11, Remo rød 7, Kathrine rød 2 og Lars Erik blå 11. Hun vinner stikket og leverer tilbake 1 rødt segl.
Ylva har fremdeles kontrollen og spiller ut gul 11, Remo rød 9, Kathrine gul 10, Lars Erik gul 9. ”Det var ikke så bra…” sier Ylva anklagende.
”Nei, men jeg må jo spre litt galle også” smiler Remo, mens han legger tilbake 1 rødt segl og deretter legger ut lilla 10. Kathrine følger opp med grønn 9, Lars Erik 7, Ylva grønn 8.
Remo leverer tilbake 1 lilla segl, og spiller ut grønn 11, Kathrine grønn 2, Lars Erik grønn 5 og Ylva grønn 10.
Ylva tok stikket og leverer tilbake 1 grønt segl før hun spiller ut grønn 12. Remo følger opp med grønn 3, Kathrine gul 6 og Lars Erik gul 8.
”Dette går jo ikke så aller verst” sier Ylva mens hun leverer tilbake nok 1 grønt segl og spiller ut blå 2. Remo følger opp med blå 5, Kathrine blå 10 og Lars Erik blå 6. ”Det passet jo bra. Jeg trodde nesten ikke det skulle bli noen flere blå stikk” sier en fornøyd Kathrine.
Kathrine leverer tilbake 1 blått segl og spiller ut rød 1, som Lars Erik følger opp med gul 7, Ylva rød 4 og Remo rød 3. ”Ånei! Det var ikke noe moro” utbryter Ylva da hun ser at stikket blir hennes. ”Fint for meg!” smiler Lars Erik og dytter 1 svart segl over til Ylva.
Ylva spiller ut grønn 1, Remo grønn 11, Kathrine gul 4 og Lars Erik lilla 4.
Remo leverer tilbake 1 grønt segl og spiller ut blå 3, Kathrine blå 1, Lars Erik blå 4, og Ylva grønn 6. ”Æsj! Det skulle ikke jeg ha” mumler Lars Erik.
Lars Erik spiller så ut lilla 3, Ylva grønn 4, Remo rød 10 og Kathrine gul 1. ”Det gikk jo brillefint” sier Remo og leverer inn sitt siste røde segl.
Kathrine og Remo klarte begge å kvitte seg med sine segl, og får derfor ingen poeng. Lars Erik satt igjen med 3 svarte segl og får derfor 3 poeng. Ylva klarte ikke å ta sitt gule stikk og fikk 1 svart segl for å ta et rødt stikk. Gjenværende segl i farge gir 2 poeng, og mottatte svarte segl gir 3, så hun får 5 poeng alt i alt.
Kortene samles inn, stokkes og deles ut igjen for en ny omgang. Spillet avsluttes etter like mange hender som det er spillere.
Oppsummering
Dette er kanskje et av de mest nådeløse stikktagningsspillene som er utgitt enda, og vil være en morsom utfordring for de aller fleste. Med en så kjent og kjær basis vil spille være noe alle kan spille.
Det blir som oftest mange interessante valg i løpet av spillet og spillernes forskjellige spillestiler kan fort gi overraskelser. Som med de fleste kortspill er det en god dose hell involvert, men dette kan helt klart begrenses takket være at en selv velger hva slags stikk en vil ta.
Utgiveren mener det passer fint for 3-5 spillere, men Sieben Siegel skinner ikke med kun tre spillere. Det blir rett og slett litt for mye kaos, og sabotøren ser ut til å bli for viktig. Poengbalansen ser også ut til å være best tilpasset flere enn tre spillere.
Med enkle og for det meste kjente prinsipper og regler, kort spilletid, passe med utfordringer og mange muligheter til å rote det til for de andre spillerne er dette et spill som burde tiltale svært mange svorne kortspillere der ute!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET