Silk road

BSG poeng | 70/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Z-man games
- Utvikler:
- Ted Cheatham og Bruno Faidutti
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 60 minutter
- Målsetting:
- Sitte igjen med mest penger
- Passer for:
- Omreisende kremmere
- Spilldynamikk:
- By på karavanelederen, velg og utfør en handling i den byen karavanelederen førte karavanen til
- Forbredelser:
- Bland og plasser ut 3-5 brikker i byene på kartet
- År:
- 2006
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://zmangames.com/
Innhold
1 brett
90 handlingsbrikker
75 varebrikker
45 mynter
5 rundebrikker
2 store Karavane markører
1 oppbevaringspose
6 skjermbrett
Design/Tematikk
Naturlig nok har spillet hentet sitt tema fra handelsrutene mellom fjerne Østen og Europa. Som tema er det vel ikke svært originalt, da det er mange spill som har tatt for seg denne viktige perioden i historien. Og spilldynamikken oppleves ikke nødvendigvis som skapt ut av temaet, men heller omvendt.
Det rent grafiske uttrykket er ikke all verdens spennende, og kunne med fordel ha vært gjort litt mer innbydende for eksempel gjennom litt mer farge. Handlingsbrikkene har symboler som gjør at en ganske raskt klarer å huske hvilke muligheter de gir.
Reglene er svært godt beskrevet og har ikke ført til noen som helst spørsmål om regeltolkninger.
Målsetning
Spillerne er handelsmenn i karavane langs silkeveien, og prøver å kjøpe og selge varer under veis i håp om å sitte igjen med mest penger ved spillets slutt.
Regler/Spilldynamikk
I hver runde er det to faser; en auksjonsfase og en markedsfase. I auksjonsfasen byr spillerne penger for å bli Karavaneleder. En spiller er i utgangspunktet Karavaneleder, og de andre spillerne byr penger for å overta jobben. Etter at alle spillerne har gitt sitt bud, kan den nåværende Karavanelederen velge å akseptere budet eller ikke. Hvis det første er tilfelle gir Karavanelederen karavanelederbrikken til spilleren med det høyeste budet, og får pengene som ble tilbudt. Hvis det andre er tilfelle, må den aktuelle Karavanelederen betale spilleren som gav det høyeste budet like mye som denne bød.
Hvorfor skulle en så ønske å være Karavaneleder? Jo, Karavanelederen har følgende to fordeler; bestemmer hvilken by karavanen skal til og velger handlingsbrikke først. Det første er viktig da byer som blir forbigått ikke kan besøkes senere, og det andre er viktig av innlysende grunner.
I markedsfasen handler det om at spillerne velger handlingsbrikker og gjennomfører dem. Følgende handlinger er med i spillet, men vil altså variere fra by til by:
Kjøp (kun i den østlige delen av kartet), gir rett til å kjøpe 1-4 kuber, som blir dyrere jo flere en kjøper.
Salg (kun i den vestlige delen av kartet), gir rett til å selge 1-4 kuber, som gir mindre avkastning jo flere en selger.
Bytte, gir rett til å bytte 1 eller 2 kuber i en farge inn i 2 eller 4 i en annen.
Tyv, som gir en mulighet til å stjele en kube fra en annen spiller.
Storvisir (kun i den vestlige delen av kartet), spilleren velger en farge og alle viser opp så mange kuber de ønsker i denne fargen, og spilleren med flest får 5 gull.
Svindler, gir rett til å bytte fargekravet på ett fremtidig valg som omhandler en spesifikk vare.
Byttehandler, som gir en fremtidig rett til å ta en ekstra tur i markedsfasen.
Etter at Karavanelederen har gjort sitt valg, og gjennomført handlingen, overlater denne Karavanelederbrikken til en av de andre spillerne, etter eget valg. Så velger denne en handling, og gir brikken videre til nestemann. Siden det er en handling færre enn det er spillere får ikke den siste spilleren noen handling, men er til gjengjeld Karavaneleder i neste omgang.
Spillet avsluttes når karavanen når Antioch. Varene og pengene telles opp, og den mest penger vinner spillet.
Typisk spillrunde
Før spillet starter trekker hver spiller 3 tilfeldige varekuber fra posen, mottar 1 gullmynt og 5 sølvmynter fra banken. Kathrine blir startspiller etter terningkasting, og spillet kan begynne med den første auksjonsrunden. Lars Erik er først og byr 3 mynter for å bli Karavaneleder. ”Øker med en, altså fire” smiler Ylva. ”Da passer jeg” sier Remo. ”Fem syns jeg blir litt drøyt så tidlig, så vær så god” mumler Kathrine, mens hun får myntene fra Ylva.
Fra starten i Changan, kan karavanen ledes til enten Lanzhou eller Yumen. I den første byen kan det kjøpes elfenben, byttes elfenben mot silke eller bytte juveler mot elfenben. I Yumen kan elfenben byttes inn i juveler og tørkede frukter, krydder kan byttes inn i juveler og elfenben eller en kan kjøpe silke. ”Da tror jeg nok at det beste for meg er å lede karavanen mot Lanzhou” sier hun etter å ha tatt en rask sammenligning av byene.
Etter at Karavanelederbrikker er flyttet til ønsket by på kartet, velger Ylva handling først. Hun bytter inn 2 krydderkuber mot 2 juvelkuber og 2 elfenbenskuber. ”Svarte! Det kunne jeg tenkt meg og gjort også” utbryter Lars Erik. ”Jasså, du har altså krydderkuber bak skjermbrettet ditt” smiler Kathrine. Ylva tar så en rundemarkør, og gir Karavanelederbrikken videre til Lars Erik. ”Hmm… det hjelper meg ikke så mye nå, Ylva” mumler han, før han finner frem 3 sølvmynter og betaler for 2 silkekuber. Deretter gir han Karavanelederbrikken til Kathrine, slik at hun ikke vil tjene på å starte som det neste runde også. ”Ettersom jeg ikke har noe elfenben, så er det ikke annet å gjøre enn å overlate Karavanelederbrikken til deg” sier hun ergerlig og lar Remo avslutte handelsdagen. Ettersom det ikke er noen handling igjen, er denne runden ferdig og Remo setter i gang neste med å invitere til auksjon om posisjonen som Karavaneleder.
Kathrine byr 3, Lars Erik byr 4 og Ylva passer. ”Da betaler jeg Lars Erik 4 mynter, og blir Karavaneleder selv” melder Remo. Byene som kan besøkes er Turfan (kjøpe elfenben, kjøpe tørket frukt eller bytte krydder mot silke) og Dunhuang (tyv, bytte krydder mot silke og tørket frukt, bytte fire selvvalgte eller bytte silke mot juveler). Remo flytter til den sistenevnte byen, og får en ekstra handling, som er tyven. Han velger å stjele en kube fra Ylva. Deretter bytter han inn 2 kuber mot 2 silke. Kathrine overtar Karavanelederbrikken og bytter inn krydder mot silke og tørket frukt. ”Du husker at du kan gjøre handlingen to ganger, Kathrine” minner Ylva om. ”Rub it in!” sier Kathrine og gir Karavanelederbrikken til Lars Erik. ”Takk skal du ha!” sier en godt fornøyd Lars Erik og bytter inn 2 silkekuber mot 4 juvelkuber. Ylva mottar så Karavanelederbrikken.
Spillet fortsetter på denne måten til karavanen ankommer Antioch. Det blir da poengscoring, og hver sølv mynt og vare er verdt 1 poeng, gullmynten er verdt 5 poeng og hver vare en har majoritet i gir 2 poeng.
Oppsummering
I kjernen av dette spillet finner en masser med logistikk. De viktige valgene handler hele tiden om når en skal bruke sine surt opptjente penger, og hvilke varer det er verdt å kjøpe/selge når.
Spillet er også nærmest kjemisk fritt for tilfeldigheter, ettersom hvor karavanen beveger seg avgjøres av Karavanelederen, en velger hvilken handling en vil ha og alle handlingene i byene er gitt ved spillets start. Spillet blir på denne måten ganske ”tørt” og det blir lite interaksjon mellom spillerne. Det kan kanskje, av disse grunnene, høres ut som om spillet er ganske dypt, men det er nok ikke helt riktig.
Spillets store fordeler er den begrensede spilletiden, de taktiske utfordringene og den svært gode flyten i spilldynamikken. Så er du på jakt etter et taktisk ressurs håndteringsspill som kan benyttes av både familien og ”spillere” så kan dette være et godt valg.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET