Smart10

BSG poeng | ?/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Mindtwister AB
- Utvikler:
- Christoph Reiser & Arno Steinwender
- Distributør:
- Vennerød Forlag A/S
- Kategori:
- Kunnskapsspill Selskapsspill
- Antall spillere:
- 2 - 8 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 120 minutter
- Lignende spill:
- Smart10
- Målsetting:
- Skaffe flest poeng
- Passer for:
- Quizelskere som trenger nye utfordringer
- Spilldynamikk:
- Åpne for kortet og sett inn en plugg
- Forbredelser:
- Åpne boksen
- År:
- 2017
- Språk:
- Norsk
Et snedig kunnskapsspill i en reisevennlig og kompakt nyskapende og kreativ boks.
Som i en del nyere kunnskapsspill handler det ikke alltid om å ha paratviten, alas gitte årstall og navn, men oppgaver hvor du fyller inne, setter i rekkefølge, blir minnet om svaret.
Dette er tilfellet med dette spillet. I esken er det en grei bunke spørsmåls-/oppgavekort, som er delt inn i følgende kategorier:
Usant/sant (Det er forskjellige mengder sanne og gale svar).
Tall – Gi riktig tall eller dato.
Rekkefølge – Du må angi nummeret på svaralternativet i henhold til rekkefølgen det spørres om.
Århunder/tiår – Gjett riktig århundre/tiår.
Farge – Gjett riktig farge.
Åpent – Gjett riktig ord, navn, osv.
Når spillet begynner ser man spørsmålet i hullet i midten av esken, og du skal besvare oppgaven ved å velge ett av de 10 alternativene som er skrevet i ringen utenfor spørsmålet. Etter å ha gitt et muntlig svar, løfter du opp pluggen over svaret du valgte. Stemmer det beholder du pluggen, og var det galt, er du ferdig for runden og må legge fra deg både denne pluggen og eventuelle andre plugger du har vunnet i tidligere runder. Men du har selvfølgelig muligheten til å melde pass i din tur, og på den måten sikre de pluggene du har vunnet, men da ikke lenger være med i resten av runden.
Runden er slutt når alle pluggene er plukket, alle har meldt pass eller alle har bommet. Du får da ett poeng for hver plugg du sitter igjen med. Dette gjøres ved å vri på poenghjulene nederst i hjørnene på esken.
Pluggene settes tilbake i esken, sidelokket åpnes og det øverste kortet dras ut og legges nederst i bunken.
Smart10 er en liten genistrek hva moderne kunnskapsspill angår. Det er bra variasjon i oppgavene og stort sett kan alle 2-4 riktige svar, eller kan analysere seg frem til et par gode alternativer. Det gjør at spillet godtas av de fleste, og veldig mange vil trives med det. Dette kombinert med den praktiske esken gjør av spillet kan dras med i de fleste anledninger, både i selskap, på hytta eller på flyet.
Godt nytt kunnskapsspill!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET