Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Snap

Snap
BSG poeng 64/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Competo
Utvikler:
Rüdiger Dorn
Distributør:
Vennerød Forlag A/S
Kategori:
Familiespill Ferdighetspill
Antall spillere:
2 - 6 spillere
Tidsbruk:
20 - 40 minutter
Målsetting:
Fullføre 8 oppdragskort og skaffe 2 krystaller i hver farge
Passer for:
Knipseentusiaster som vil ha mer kaos enn i Crokinole og Pitchcar
Spilldynamikk:
Knip spillerbrikken din
Forbredelser:
Sett opp brett og stokk oppdragskortene
År:
2010
Språk:
Norsk
Ytterligere opplysninger:
http://www.smartegaver.no

Innhold
Spillbrett med tilhørende deler
6 Spillerbrikker
48 Oppgavekort (8 til hver spiller)
12 Bonuskuber
36 Krystaller (12 av hver i tre farger)
1 Stav
4 Hinder
Regelhefte

Design/Tematikk
Spillet er designet rundt et fargerikt spillbrett som bygges opp med vegger rundt og en beholder i midten. Spillerene skal da knipse sine runde spillerbrikker rundt på brettet og løse oppdrag, som  involverer både nøyaktig knipsing og interaksjon med motspillerene.

Snap! tar seg selv ikke like høytidelig som Table Curling og Crokinole, men henter frem knipsegleden og blander den med en stor dose humor og litt kaos. De andre spillerenes handlinger påvirker i stor grad hvordan dine muligheter blir, og  seieren går til den beste knipseren som klarer å utnytte mulighetene til sin fordel.

Målsetning
Fullføre oppdragene, samt skaffe seg to av hver type krystaller og komme seg helskinnet til målområdet først.

Regler/Spilldynamikk
Spillet settes opp ved å brettets vegger og beholder. Veggene skal hindre brikker fra å skli av brettet, mens beholderen i midten lastes med bonuskuber og krystaller. Spillbrettet er ensfarget foruten åtte felter, som trenger en liten forklaring. I det ene hjørnet er start- og målområdet. I de tre andre kan en skaffe seg krystaller. Fire handlingsfelter inne på brettet gir spilleren mulighet for å utføre handlinger, samt tre av feltene i tillegg er mål for oppdragskort.

Videre plasseres hinder og stav ut på brettet. Disse skal gjøre det vanskeligere for spillerene å nå målene sine. Staven skal plasseres vinkelrett ut fra en av veggene, mens de fire hinderene skal ligge slik at de ikke overlapper noen av de åtte feltene.

Hver spiller velger seg ut en spillerbrikke med tilhørende oppdragskort. Med færre enn seks spillere, skal de spillerbrikkene som er til overs legges tilfeldig ut på brettet. Kortene stokkes og legges i en bunke med bildesiden ned. Det øverste kortet snus, og er spillerens første oppdrag.

Spillet starter ved at startspilleren legger spillerbrikken i startområdet, og knipser. Etterpå skal spilleren annonseren om et oppdragskort er fullført. Oppdraget er enten å knipse sin spillerbrikke i en av de andre spillerbrikkene, eller få sin egen spillerbrikke til å berøre et handlingsfelt. Basert på hvor spillerbrikken havner er det i tillegg flere ting som kan inntreffe:

Spillerbrikken havner i et hjørne som gir krystaller. Dette gir spilleren en krystall i den fargen feltet har. Berører spillerbrikken det lille runde feltet inne i krystallfeltet, vil spilleren få to krystaller.

Spillerbrikken havner på et handlingsfelt. Det er fire forskjellige handlingsfelt. Hvert felt gir en spesifikk handling. De fire handlingene er: Flytte stav, snu opp et ekstra oppdragskort, ta en bonuskube og gi tilbake en krystall.

En eller flere spillerbrikker havner utenfor brettet. I så tilfelle skal de plasseres i start- og målområdet.

Når spilleren har tur neste gang, knipses spillerbrikken fra der den ligger på brettet. Bonuskuber kan brukes til å knipse flere ganger i samme runde. En kube gir ett ekstra knips, med mulighet til å fullføre flere oppdrag. Dersom spilleren starter sin tur på det feltet spilleren ønsker å havne på, må spilleren først bruke en runde på å få flytte seg bort fra feltet, og neste runde på å knipse seg tilbake på feltet.

Spillet fortsetter til en spiller ha klart å fullføre alle oppdragene, anskaffet seg to krystaller i hver farge, og knipset spillerbrikken sin tilbake til start- og målområdet.

Typisk spillrunde
Stian starter spillet med å legge spillerbrikken sin på startfeltet, og knipser til grønt hjørne, hvor han får en krystall i samme farge. “Da var vi igang da!” smiler Annlaug, og sender sin spillerbrikke i samme retning, treffer Stians brikke og stopper i grønt hjørne. “Det ble både fullført oppdrag og en skinnende krystall det!” skryter Annlaug. Lars Morten prøver på et halsbrekkende stunt for å rekke frem til riktig handlingsfelt, men mislykkes totalt. “Bedre lykke neste gang” ler Norunn, som lettvint knipser sin brikke mot et noe mer tilgjengelig handlingsfelt. “Da fikk jeg bonuskube, og kan knipse igjen.” skyter Norunn inn, før hun igjen knipser til sin endelige destinasjon, som er handlingsområdet som tilsvarer oppdragskortet.Hun fullfører oppdragskortet, samt flytter staven til en ny posisjon som sperrer for de to inne i det grønne hjørnet.

På grunn av Norunns destruktive handlinger, blir Stian og Annlaug nødt til å knipse tilbake mot startfeltet “Hevnen blir søt!” lover begge. Lars Morten derimot har det helt topp hvor han nå lett kan knipse sin brikke på handlingsfeltet som også er oppdragets mål. Feltet gir han et ekstra kort, slik at han nå har to oppdrag å velge mellom. “Nå må begge disse fullføres før jeg kan trekke nytt oppdrag.” forklarer Lars Morten, før han skyter inn at han alltids kan knipse seg tilbake på det samme handlingsfeltet i senere runder for å snu opp flere kort. Den dyktige spillingen til Norunn vises igjen, ved et superknips som sender spillerbrikken tidet lille feltet il det gule hjørnet, som gir to krystaller. “Fort gjort!” sier Norunn, mens de andre føler presset stige.

Med alle muligheter åpne, knipser Annlaug med ny iver, denne gangen til blått hjørne, hvor også hun klarer å skaffe seg to krystaller på en gang. “Endelig går det min vei!” Stian på sin side har ikke dagen, da hans mål er Norunns spillerbrikke, som ligger så langt bort som det går an. I et forsøk på å kopiere Norunns dobbelt-knips taktikk, blir knipset for hardt, og havner ikke på handlingsfeltet som gir bonuskube. “Æsj!” er alt Stian klarer å si. Lars Morten var heldig nok til å få sin nærmeste motspiller som oppdrag, men et hinder var kjedelig plassert i skuddlinjen. “Tid for Mission: Impossible” flirer Lars Morten og skyter selvsikkert i veggen, i håp om at geometri-timene hadde vært opplysende nok. Desverre for lars Morten, kan han ikke ha følgt nok med i timen, for katastrofen var et faktum. Brikken hans fikk en snerten sprett, og tok turen utenfor brettet. “Rykk tilbake til start!” humrer Stian, fullt klar over den fantastisk passende Monopol-referansen.

Slik fortsetter spillet. Lars Morten og Stian fortsetter å knipse seg bort i evegheten, mens Annlaug og Norunn kniver om seieren. Norunn er hakk i hel, da Annlaug forsøker seg på et home-run, men havner et stykke utenfor. Når det er Norunns tur igjen ser hun at det ikke er mulig å komme helt til mål, men kan skyte på Annlaugs spillerbrikke. Det er vellykket nok, og Annlaugs brikke havner inn i målområdet. “Nå må du få brikken din ut av feltet før du kan skyte deg inn igjen!” smiler Norunn, rimelig fornøyd med innsatsen. Og det er ikke mer som skal til. Annlaug klarer ikke å gjøre noe med Norunns taktisk smarte spill, og med de to karene langt bak, kan Norunn stolt innkassere seieren.

Oppsummering
Snap! er et spill med få regler, som er lett  å lære. Brettet er ikke kjempestort, så barn kan konkurrere på like vilkår som de voksne, som gjør dette til et supert familiespill. Det er allikevel et utfordrende spill, som ikke spillers likt hver gang. Plassering av hinder og stav gir spillet stor variasjon, samtidig som rekkefølgen på oppdragene også varieres.

Å spille dette med seks spillere fører nok til et spill som inneholder mye ventetid. Å spille med 3-4 spillere er mye bedre. Da har du spillerbrikker som ikke er i bruk av spillerene, som både fungerer som små “hinder”, men som også er oppdrag. Det ekstra elementet i spillet er morsomt og gjør spillet enda mer interessant.

Om du har spilt Crokinole eller Table Curling, og tror at dette er “fattigmannsutgaven”, så tro om igjen. Spillet har høy gøy-faktor, og inneholder en mye større grad av kaos og tilfeldigheter. Sabotasjefaktoren er også tydelig tilstede, og er noe du må like for å kunne nyte dette spillet.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2021.