Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Spank the Monkey

Spank the Monkey
BSG poeng 55/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Gigantoskop
Utvikler:
Peter Hansson
Distributør:
Enigma distribution
Kategori:
Familiespill Kortspill
Antall spillere:
2 - 6 spillere
Pris:
150,-
Tidsbruk:
15 - 45 minutter
Målsetting:
Bygge det høyeste tårnet for deretter å slå ned apen
Passer for:
Kortspillere med sans for bizarre humor
Spilldynamikk:
Trekk kort, spill ut et kort, angrip hvis du vil og kan
Forbredelser:
Stokk kortene
År:
2003
Språk:
Svensk
Ytterligere opplysninger:
http://www.gigantoskop.se/

Spillet består av en kortbunke, som inneholder skrotkort, forsterkningskort, forsvarskort, angrepskort og ikke minst noen få spesialkort. Alle med meget fantasifulle tegninger og så absolutt gjenstander.

Målsetningen er å bygge et tårn som kommer på høyde eller er høyere enn apen, for deretter å slå apen ned av sin haug. Problemet er bare at en ikke får bygge i fred; alle motspillerne saboterer mer enn gjerne dine mest utrolige byggverk.

Hver runde skal en starte med å trekke ett kort (eller 2 om en har 4 eller færre på hånden). Deretter kan en spille ned et kort til sitt tårn (skrot- eller forsterkningskort). Så kan man velge om man vil angripe en av motspillernes tårn. Avslutningsvis kan en forsøke å slå ned apen (om en er høyt nok).

Skrotkortene har en tallverdi, som angir hvor mye de tåler og et ”prikkesystem” som angir hvor høyt de rager. Forsterkningskortene er typisk et kort en spiller ned på et av kortene i sitt tårn for å gjøre dette kortet mer robust. De har som regel et +X på seg, og gir denne poengsummen i tilleggsverdi til kortet det er spilt på. For å kunne angripe, må en spille et angrepskort. Angrepskortene har også typisk en tallverdi som legges til på et terningkast. Om terningkastet er likt eller høyere enn verdien på skrotkortet (med forsterkninger), blir dette kortet fjernet. Ellers skjer intet. Spilleren kan også bruke et forsvarskort, hvis en blir angrepet og de skjermer typisk tårnet fra å bli angrepet (enten så må angriper angripe en annen spiller, eller forsvareren får mulighet til angripe angriperen isteden). Sist men ikke minst, finnes det noe spesialkort, som gir spilleren alle mulige merkelige muligheter som beskrevet på kortet.

Siden nesten alle kortene har ekstra egenskaper, må de leses nøye!

Apen starter på 14 – antallet spillere, så i dette tilfellet 10. Hver spiller får 5 kort, og spillet kan begynne. Kathrine er først ute og spiller ut en Julegran (med styrke 3 og høyde 3) etter å ha trukket et kort. Som følge av dette (står på kortet) krabber apen ned et felt. ”Siden ingen av dere andre har bygget noe, kan jeg ikke angripe” avslutter hun og overlater turen til Tore. Tore trekker og spiller deretter ut en Hagegnom (2/1), og apen klatrer opp et steg igjen (står det på kortet). Så ønsker han å angripe Kathrines tårn. En spiller angriper ved å spille ut et angrepskort, som enten kan være et håndangrep eller et kasteangrep. Ved håndangrep angripes kortet i motstandrens tårn som er på samme høyde som den toppen av tårnet angriperen angriper fra. Angriper en med et kastevåpen, kan en fritt velge hvilket kort som angripes. Tore spiller ut en Ljå, med +1 i utgangspunktet. ”Men, siden Julegranen er organisk materiale, får jeg en angrepsbonus på +3” gliser en storfornøyd Tore. ”Du trenger ikke å kaste terningen en gang, da Julegrana kun tåler 3” sier Kathrine misfornøyd, og fjerner Julegrana. Hege trekker og legger ut en Gjenvinningsstasjon (5/2), og får da i tillegg lov til å plukke opp et kort fra avkastbunken. Hun plukker opp angrepskortet Tore akkurat brukte. ”Stopper der” avslutter hun. Remo spiller først ut Sponsor spesialkort som gjør at han får trekke 2 ekstra kort. Så trekker han 3 kort, og spiller ut Bil (6/2) og avslutter.

Kathrine spiller ut forsterkningskortet Fuskbygg på Remos Bil, og gir derfor bilen -2 i styrke. Så kaster hun et kort. Tore spiller ut Betongfundament som gir +5 i styrke til sin Hagegnom og avslutter. Hege spiller ut Tønne med giftig avfall (4/2) oppå sin Gjenvinningsstasjon og er med det oppe på 4 i høyde. Remo spiller ut Kamin (4/2) oppå sin Bil.

Kathrine trekker 2 kort, og spiller ut et Flipperspill (3/2) og får lov til kaste en terning. Om terningen blir en 6’er får hun spille ut et skrotkort til. Hun får en 2’er. Så angriper hun Hege med en Verktøykasse +3. Kathrine er på høyde 2, så hun angriper Heges Gjenvinningsstasjon. Hun får en 3’er og legger til bonusen sin på +3 og det gir 6 som er en mer enn Heges kort tåler, så det blir fjernet. Siden kortet ble fjernet, ramler det neste kortet ned et hakk, og Hege må kaste for å se om Tønna hennes tåler treffet med bakken. Hun slår en 3’er og siden tønna tåler 4, går det greit. Tore spiller ut et Biljardbord (5/2) og stopper. Hege spiller ut Juletrebeslysning (+1) på sin Tønne og gir seg. Remo spiller ut Bardisk (4/1) og er opp på en høyde av 5.

Kathrine spiller ut Miniubåt (5/2) på sitt tårn, og kaster et kort. Tore angriper Kathrine med en Boomerang +0. Siden det er et kastevåpen kan han angripe hvor han vil og velger Kathrines Flipperspill. Kathrine forsvarer seg med å spille ut Trampoline, som sender angrepet videre og velger seg Remos Bil. Remo forsvarer seg også ved å spille ut Isoporesker -2. Bilen er da oppe på styrke 6 igjen, så angrepet lykkes kun med en 6’er. Det blir det ikke, så turen går til Hege, som ikke gjør noen ting. Remo gliser og legger ned en Bananplante (4/2), som i tillegg narrer apen ned 3 hakk. Apen er da på 7, og Remo står på 7. ”Da er det vel på tide å prøve å slå ned apen, da” sier han fornøyd og kaster terningen. Det ble en 6’er, så han lyktes!

Som et ”fillerspill” eller over en øl er dette glimrende underholdning, spesielt takket være de svært så fantasifulle funnene en kan gjøre på denne søplehaugen! Spilldynamikken er for så vidt kjent fra før, men dette er ren moro.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.