Sticheln

BSG poeng | 67/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Amigo Spiele
- Utvikler:
- Klaus Palesch
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Familiespill Kortspill
- Antall spillere:
- 3 - 6 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 60 minutter
- Målsetting:
- Score flest mulig poeng
- Passer for:
- Spardame entusiaster på jakt etter noe nytt
- Spilldynamikk:
- Velg tabbefarge og deretter spill et kort i hvert stikk
- Forbredelser:
- Legg vekk kortene en ikke trenger i henhold til antallet spillere, stokk kortene og del ut 15 til hver
- År:
- 1993
- Språk:
- Tysk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.amigo-spiele.de/Homepage.Amigo
Innhold
90 kort (0-14 i 6 farger)
Design/Tematikk
Sticheln har intet tema, og kortene har standard kvalitet.
Reglene er enkle og nærmest velkjente for de fleste kortspillere, men nesten i overkant forklarende. Men, de er jo svært raskt overstått så det er lite å klage på.
Målsetning
Score flest mulig poeng, ved å ta stikk og unngå kort i sin ”tabbefarge”.
Regler/Spilldynamikk
Spillideen her er basert rundt det velkjente ”ta stikk” begrepet i kortspill. Men, det er naturlig nok et par vrier. For det første så må alle spillerne selv velge en ”tabbefarge”. Dette skjer ved at alle spillerne legger ned et kort skjult, og etter at alle har valgt snus kortene opp, og blir synlig for alle. Kort en må ta inn i denne fargen gir minuspoeng, i henhold til tallverdien, for de aktuelle spilleren. For det andre behøver ikke spillerne å følge i stikkene. Dette vil si at en fritt kan legge ut et hvilket som helst kort i hvert stikk. Akkurat dette er det litt trøblete å få taket på ved første gjennomspilling, da det er svært annerledes enn vanlige kortspill. For det tredje er alle kort i andre farger enn den første spilte fargen trumf.
Når et stikk da tas, enten ved at en har det høyeste kortet i den først spilte fargen eller har det høyeste kortet i hvilken som helst annen farge vinner en stikket. Hvert kort i stikket er verdt et plusspoeng, mens hvert kort i stikket i ens ”tabbefarge” gir et minuspoeng. Etter fjorten runder teller en opp poengene sine, og kortene deles ut på nytt. Vinneren er den med flest poeng etter 5 omganger.
Typisk spillrunde
Kortene stokkes og hver spiller for utgitt 15 kort. Deretter velger alle sin tabbefarge, eller med andre ord den fargen en ikke vil ta inn kort i. Når alle har valgt et kort og lagt det ned, snur alle opp kortet sitt, og viser den aktuelle tabbefargen. I vårt tilfelle har Brad valgt oransje 1, Tone har en 3’er i samme farge, Remo blå 2 og Kathrine grønn 2.
Spilleren som har lagt ned det høyeste kortet starter spillet, så Tone går i gang med å legge ut grønn 6. Remo legger gul, Kathrine grønn 4 og Brad legger ned en blå 4. Remo får altså stikket siden han spilte det høyeste trumfkortet, gul 5, og fikk samtidig 4 minuspoeng fra Brad.
Remo spiller ut en grønn 9, Kathrine grønn 8, Brad grønn 11 og Tone tar stikket med en gul 8. ”Ja, det måtte jo nesten bli en stikk til deg det, Tone, siden Brad ikke la ned et oransje kort” sier Remo. ”Det hadde vært for risikabelt, jeg kunne måttet ta det selv” svarer Brad raskt.
Tone spiller ut grønn 7, Remo rød 2, Kathrine grønn 3 og Brad gul 6 som tar stikket.
Brad spiller ut grønn 10, Tone rød 3, Remo blå 3 og Kathrine gul 2. Tone får stikket siden hun spilte ut sin 3’er først.
Tone spiller ut grønn 1, Remo grønn 5, Kathrine grønn 0 og Brad tar stikket med rød 6.
Brad spiller ut blå 8, Tone blå 9, Remo blå 7. ”Dette var jo enkle 4 poeng” smiler Kathrine og tar stikket med rød 5.
Kathrine spiller ut blå 6, Brad rød 4, Tone rød 7 og Remo blå 10. ”Da ble jeg kvitt et mulig problemkort” mumler Remo fornøyd.
Tone spiller ut blå 11, Remo blå 5, Kathrine oransje 8 og Brad rød 9. ”Godt dere holder blå som åpningsfarge, da kan jeg bli kvitt litt potensielle minuspoeng” fortsetter Remo lett overrasket.
Brad spiller oransje 5, Tone oransje 4, Remo oransje 10 og Kathrine rød 11. ”Du var vel litt risikosøkende her, eller hva?” spør Kathrine. ”Nei, jeg tror ikke det. Det er jo ikke så mange kort under 5 igjen i oransje” mener Brad.
Kathrine spiller ut oransje 6, Brad oransje 2, Tone oransje 7 og Remo gul 10.
Remo spiller ut oransje 11, Kathrine oransje 0, Brad oransje 9 og Tone rød 8.
Remo spiller ut rød 10, Kathrine gul 7, Brad gul 4, Tone gul 9.
Tone spiller ut gul 0, Remo blå 0, Kathrine blå 1 og Brad gul 3.
Kathrine rød 0, Brad gul 1, Tone rød 1, Remo gul 11.
Verken Brad eller Kathrine tok inn noen nye tabbekort, så de teller kun opp sine kort og trekker fra verdien av kortet de satte av ved spillets start; Kathrine 10 poeng, Brad 11 poeng. Remo fikk et ekstra tabbekort med verdi 4, sammenlagt får han 6 poeng. Tone derimot var litt uheldig med et stikk og har samlet totalt 23 minuspoeng, som da til slutt gir henne -3 poeng.
Oppsummering
Aspektet som virkelig skiller dette spillet fra de fleste lignende ”ta-stikk” kortspill, er at en ikke må følge farge. Dette fører til en del annerledes og litt uvante problemstillinger. Valgene er ofte forbundet med om en skal forsøke å gi en motspiller et kort med minuspoeng eller forsøke å ta stikket og sikre poeng. På en måte må en spille defensivt for å unngå kort i sin tabbefarge, mens en på den annen side ønsker å tvinge motspillerne til å ta inn kort i sine tabbefarger.
Sticheln er et meget originalt kortspill, som tyskerne ser ut til å være svært flinke til i perioder. Det er synd ikke flere av disse spillene kommer i norsk, eller i det minste engelske utgaver. Men, dette er jo ikke lenger avgjørende, da oversatte regler finnes på nettet!
Det følger i tillegg med 6 varianter i reglene, som gir spillet masser med muligheter.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET