Stormenes tid - Årets familiespill 2007

BSG poeng | 83/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Cappelen Forlag
- Utvikler:
- Michael Rieneck & Stefan Stadler
- Distributør:
- Cappelen Forlag
- Kategori:
- Årets spill vinnere BSG Anbefaler Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 500,-
- Tidsbruk:
- 90 - 120 minutter
- Utmerkelser:
- 2007 - Vinner, BSG-prisen: Årets Familiespill
- Målsetting:
- Skaffe flest seierspoeng gjennom bygging av Katedralen
- Passer for:
- Planleggere med en hang til middelalderen
- Spilldynamikk:
- Plasser ut arbeiderne, plasser ut byggmestre og gå igjennom feltene på brettet
- Forbredelser:
- Sorter kort og kuber
- År:
- 2007
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://cappelenspill.no/stormenestid.html
Innhold
Spillebrett
4×3 byggmestere
4×1 store arbeidere
4×7 små arbeidere
4 grå arbeidere
1 svart arbeider
3×23 kuber som representerer varer
13 blå kuber, som representerer metall
4×2 treskiver
1 svart tykkere treskive
36 håndverkskort
9 produksjonskort
16 fordelskort
10 hendelseskort
4 oversiktskort
1 tøypose
1 terning
6 katedraldeler
Design/Tematikk
Dette spillets tema er basert på Ken Follets roman med samme navn. Hovedpersonen er Prior Philip, som hyrer inn Englands mest sagnomsuste byggmestere for å bygge Katedralen i Kingsbridge. Spilleren samarbeider om dette arbeidet, men konkurrer samtidig om hvem som tilfører mest til bygging. Med hederlige unntak som ”Ringenes Herre” og til en viss grad ”I rosens navn” er det faktisk ganske sjelden det kommer spill basert på bøker. Egentlig litt merkelig den bra koblingen tatt i betraktning. I dette tilfellet skaper temaet både fundamentet for spilldynamikken og selvfølgelig det grafiske uttrykket.
Designet er fantastisk og stemningsskapende. Kanskje det kunne vært benyttet litt mer markerte farger på brettet for å lette oversikteligheten, men det er i verste fall en minimal skjønnhetsfeil. Kortene har motiver som forsterker tematikken, og for de som har lest boken, vil det dukke opp flere kjente personer og ikke minst hendelser. Og sist, men ikke minst er designet snedig flettet inn i spilldynamikken.
Det følger en masse komponenter med i spillet, og på typisk tysk vis er det meste av brikker og kuber i tre. Kvaliteten på kortene derimot kunne nok vært bedre. De brukes mye i spillet og skal både stokkes og plukkes ganske mye, og trolig vil det bli ganske fort synlig dessverre. Katedralbrikkene er flotte, og fyller funksjonen som rundetellere.
For de som ikke har så mye erfaring hva moderne brettspill angår, vil nok regelheftet kunne virke litt uoverkommelig ved første øyekast. Men dette er faktisk et av de beste regelheftene vi har sett! Spillet spilles over 6 runder, og reglene foreslår å komme i gang med en gang, og lese reglene etter hvert som en går fremover. Dette gjør selvfølgelig at en spiller første spill uten egentlig å ane hva som er bra. Men, vi mener dette er en fantastisk innlæringsmetode. Så ikke la deg skremme, og ikke lese gjennom alt før du spiller. Dette kan læres underveis!
Målsetning
Score flest mulig seierspoeng ved å skaffe seg produksjonsvarer og la håndverkerne omdanne dem til poeng.
Regler/Spilldynamikk
Det sentrale elementet i spillet er omdanning av varer, her representert som kuber til seierspoeng. Dette gjøres av håndverkerne, hvor nye og bedre håndverkere stadig dukker opp utover i spillet.
Hver spiller starter med 3 håndverkere, som hver kan omdanne en type ressurs til poeng. I tillegg har hver spiller 12 arbeidere og 3 byggmestere.
I første fase av spillet skal spillerne skaffe seg ressurser, og dette gjøres etter tur. Før spillet legges det opp 8 ressurskort, som gir forskjellig utbytte og krever forskjellig mengde arbeidere. Enkelt nok velger spilleren hvilket kort en ønsker og trekker der inn og plasserer deretter det påkrevde antallet arbeidere på kortet. Typisk klarer får en ett eller to kort i denne fasen. Ved siden av ressursene blir det også lagt ut 2 nye håndverkere, som kan hyres inne. Disse må betales for, og det er enkelt nok gjort ved å flytte spillerens markør på pengeskalaen. Til motsetning fra ressurskortene blir håndverkskort som ikke blir hyret fjernet fra spille. Hver runde kommer det 2 nye, og de blir typisk nok hakket bedre fra runde til runde. En velger ett kort etter tur, og det går rundt inntil alle sier pass. Om en har arbeidere igjen etter, eller ikke har ønsket å plassere ut alle, kan de gjenværende plasseres i Veveriet, for å gi penger.
I den andre fasen av spillet er det tid for å sikre seg fordeler som rene poeng, vern mot uhell, unngå skatt, ekstra arbeidere og masse annet. Det er her byggmesterne kommer inn. Alle spillernes byggemestere samles i tøyposen, og startspilleren den runden trekker en og en brikke opp av posen. Når en brikke trekkes opp, må spilleren som eier denne brikken velge om han/hun vil betale for å umiddelbart sette den ut, eller la den bli stående. Poenget her er at prisen for å sette ut byggmesteren blir senket hver gang. Det er altså billigere å vente, men samtidig vil ofte de ”beste” posisjonene på brettet være tatt om en venter for lenge.
Posisjonene på brettet det plasseres ut byggmestere på er nummerert og følger klokken rundt Katedralen på midten av brettet.
I den tredje fasen av spillet går en gjennom hvert av de 14 feltene på brettet etter nummereringen:
Felt 1 – Hendelse
På dette feltet ligger det en liten bunke kort, og enkelt nok trekkes startspilleren det øverste kortet og leser opp hva som skjer. Kortene påvirker alle spillerne, og de er primært positive, selv om det også er noen virkelig negative kort.
Felt 2 – Bispesete
Spilleren som har plassert en byggmester her kan unngå eventuelle negative hendeler fra feltet før. Hvis derimot hendelsen er positiv, får denne spilleren plukke inn en valgfri kube fra markedet som bonus.
Felt 3 – Spinneriet
Alle arbeiderne som er blitt satt her gir en mynt hver. Dette er en av relativt få muligheter til å skaffe seg mer penger, så dette er et viktig felt.
Felt 4 – Kingsbridge
Her ligger det 2 fordelskort, typisk en person som gir deg støtte. Første spiller til å plassere en byggmester her velger hvilket kort en vil ha, mens neste spiller tar den andre. Det er store forskjeller på hva slags fordeler kortene gir, så valgene her kan være litt virene.
Felt 5 – Kingsbridge kloster
Dette gir kun rene poeng. Første spiller får 2 poeng og andre spiller får 1.
Felt 6 – Skogen
Her oppbevares tømmerkubene. Og det er først når en kommer hit at en faktisk får ressursene en har brukt arbeiderne i fase en til å markere.
Felt 7 – Steinbruddet
Her oppbevares steinkubene. Og det er først når en kommer hit at en faktisk får ressursene en har brukt arbeiderne i fase en til å markere.
Felt 8 – Sandtaket
Her oppbevares sandkubene. Og det er først når en kommer hit at en faktisk får ressursene en har brukt arbeiderne i fase en til å markere.
Felt 9 – Kongens hoff
Første spiller til å plassere en byggmester her får en metallkube i tillegg til å unngå å bli skattlagt. Dette er også det eneste stedet som gir metall, med unntak av noen hendeler og fordelskort, så dette er ofte en svært populær posisjon. De andre spillerne som setter ut byggmestere her slipper også å betale skatt, men får ingen andre fordeler.
Felt 10 – Shiring
I landsbyen er det hver runde 2 nye håndverkere klare for utleie. Fordelingen foregår på samme måte som i Kingsbridge; første spiller velger først.
Felt 11 – Shiring-borgen
Spilleren som har satt en byggmester her får låne 2 ekstra arbeidere til den påfølgende runden. De beholdes kun for en runde, så de bør brukes med omhu.
Felt 12 – Markedet i Kingsbridge
Byggmestere som er plassert her gir eierne rett til å både kjøpe og selgeressurser på markedet. Ettersom det kun er 4 kuber tilgjengelig av hver sort på markedet, kan det vesentlig å være tidlig ute. Første spiller har kan gjøre sin handling først, og deretter etter tur. En spiller kan fortsette så lenge en vil/har penger/der er varer, men husk at det går på omgang – kun en handling ad gangen!
Felt 13 – Katedralen i Kingsbridge
Nå skal ressursene omdannes til poeng. Hver spiller fordeler sine ressurskuber til sine håndverkere. Hver håndverker kan kun omforme en type ressurs, og krever ofte forskjellige mengde råvare for å produsere 1 poeng, og er også mer eller mindre effektive. Dette er løst gjennom hvor mange ganger de kan omforme kubene til poeng. Eksempelvis kan den opprinnelige mørtelmikseren omforme sandkuber til poeng 3 ganger hver runde, men bruker samtidig 3 kuber for hvert poeng. Dette er ikke en veldig effektiv håndverker nå en sammenligner håndverkerne en kan sikre seg gjennom innleie, som kanskje kan presse ressursbruken ned i 1 kube pr poeng.
Felt 14 – Ny startspiller
Hvis en spiller har plassert en byggmester her overtar denne spilleren som startspiller med umiddelbar virkning. Om ingen har plassert noen byggmester her, blir neste spiller den til venstre for den som var det i runden som gikk.
Det er viktig å legge merke til at hver spiller kun har plass til 5 håndverkere, og må kvitte seg med en av de en har når en skaffer seg en ny. Spillerne kan heller ikke ta vare på flere enn 5 kuber fra en runde til en annen.
Etter at en på denne måten har fullført den tredje fasen i spillet, gjøres det klart for en runde. Spillet går over 6 runder, og den som har flest poeng da vinner.
Typisk spillrunde
Før spillet starter, er det litt brikker og kort som må sorteres; kubene plasseres på de forskjellige produksjonsstedene, alle spillerne får 2 seierspoeng, myntbeholdningen varieres i henhold til rekkefølge, 2 håndverkere og 7 produksjonskort legges på markedet, 2 håndverkere på felt 10 og 2 velgjørere på felt 4 og den stokkede bunken med hendelseskort legges på felt 2.
Brad er førstemann ut og tar et stort steinbrudd med 8 arbeidere som vil gi ham 3 stein. Tone tar en liten sandsteinsgruve med 2 arbeidere som vil 2 sand. Remo tar også et steinbrudd med 5 arbeidere som vil gi 2 stein. Kathrine tar en skog med 9 arbeidere som vil gi 4 tømmer.
I neste runde har Brad kun 4 arbeidere og vil heller ha penger enn de ressurskortene som er igjen, så han plasserer dem i veveriet (felt 3). Tone tar enda en sandsteinsgruve med 7 arbeidere som vil gi 4 sand. Remo tar også en sandsteinsgruve med 4 arbeidere som vil gi 3 sand. Kathrine har kun 3 arbeidere igjen og setter dem i veveriet.
Brad ønsker ikke å gjøre mer, og sier pass. Tone derimot kjøper mørtelmikseren som er til leie i markedet, og betaler 4 mynter for det. Remo kjøper mureren fra markedet for 5 mynter. Kathrine passer. Og deretter setter både Tone og Remo resten av sine arbeidere i veveriet.
Det siste produksjonskortet ble ikke plukket inn av noen og blir liggende på sin plass til neste runde.
Spillet går nå over i den andre fasen, hvor spillerne bruker sine byggmestere til forskjellige gjøremål rundt omkring på brettet. Brad trekker først en grønn byggmester, og Kathrine tenker seg litt om før hun takker nei. Brikken plasseres da ut på plassen for kostnaden på 7 mynter. Neste brikke blir en av Remos, også han passer.
”Jeg kan ikke la sjansen gå fra meg” sier Remo da den neste byggmesteren også er Remos, og da betaler han 5 gull for å plassere denne byggmesteren på Kingsbridge for å sikre seg Aliena, som vil gi ham en gratis tømmer hver runde.
”Det samme gjelder nok meg” sier Kathrine idet den neste byggmester er Kathrines, og hun betaler 4 for å plassere denne byggmesteren i hoffet og på den måten sikre seg en metallkube.
Også neste byggmester er Kathrines, og hun betaler 3 for å plasseres denne i landsbyen for å sikre seg en mer effektiv snekker.
”Da var da voldsomt til dårlig trekking!” utbryter Brad når neste byggmester er Tones. Brad er ikke fornøyd med det og velger å legge den tilbake i posen og trekke en gang til. Da trekker han en av sine egne, og betaler 2 for å plassere den ut i borgen og få 2 ekstra arbeidere i neste runde.
Også den neste byggmesteren er hans, og han betaler 1 og plasserer den i klosteret for å sikre seg 2 poeng.
”Endelig er det min tur” sier Tone, idet en rød byggmester blir trukket. Den er nå gratis, og hun plasserer den ut i klosteret for å sikre seg 1 poeng.
Også den neste er Tones og, denne plasserer hun ut i Kingsbridge og sikrer seg Prior Philip. Prior Philip gir 1 ekstra seierspoeng for hver byggmester en har i klosteret.
Tone for så sin tredje brikke opp av posen, og plasserer denne i hoffet, for å unngå skatt.
”Jeg tror heller ikke skatt er tingen for meg nå” sier Brad, som har fått den neste brikken, og han plasserer den i hoffet.
”Takker” smiler Remo da neste brikke er Remos, og han plasserer den på bispesetet. Dette vil gi vern mot eventuelle skadelige hendelser.
Posen er nå tom, og Kathrine som har byggmesteren høyst opp på halvsirkelen plasserer den på markedet. Den siste byggmesteren er Remos, og han setter den i markedet.
Spillet går nå over i tredje fase, hvor en følger nummereringen på feltene på brettet, og gjennomfører hver handling før en går til neste. Første felt ut er hendelser, og det øverste kortet blir snudd. Det viser seg å være svært så skaldelig, da alle spillerne mister en av sine håndverkere. ”Da var jeg jo heldig nå” gliser Remo, og beholder alle sine håndverkere. Brad kvitter seg med sin snekker, Tone kvitter seg med den opprinnelige mørtelmikseren, siden hun har en ny og Kathrine kvitter seg også med sin snekker.
Felt nummer 2, er bispesetet, som gir beskyttelse for hendelser fra feltet foran for spilleren som står der. Om spilleren ikke ønsker å verne seg, eller ikke trenger det fordi hendelsen er positiv, kan en i stedet plukke en valgfri vare fra markedet. ”Da får jeg altså ingen ekstra kube her, siden jeg benyttet meg av vernet mot den dårlige hendelsen” sier Remo.
Felt nummer 3 er veveriet, og her får hver spiller en mynt for hver arbeider som står der. Brad får 4 mynter, Tone 3, Remo 3 og Kathrine 3.
Felt nummer 4 er Kingsbridge, og Remo får da Aliena på sin side, og Tone får Prior Philip.
Felt nummer 5 er klosteret, og Brad får 2 poeng, mens Tone får 1. Men, siden hun har Prior Philip på sin side, får hun et ekstra poeng.
Felt nummer 6 er skogsfeltet, og de som skal produsere tømmer gjør det nå. Remo får umiddelbart en kube for Aliena, og Kathrine får sine 4.
Felt nummer 7 er sandsteinsgruven, og Tone får 6 kuber og Remo 3.
Felt nummer 8 er steinbruddet, hvor Brad får 3 kuber og Remo 2.
Felt nummer 9 er kongens hoff, og Kathrine var først til å plassere en byggmester der og mottar en metallkube for det. Deretter kaster Brad terningen for å se hvor mye Remo, som den enste, må betale i skatt. Det ble en tre’er, og han betaler.
Felt nummer 10 er landsbyen, hvor Kathrine henter inn sin nye snekker. Verktøymakeren som ikke ble leid inn av noen, blir fjernet fra spillet.
Felt nummer 11 er borgen, og Brad henter inn 2 ekstra arbeidere som skal brukes i neste runde.
Felt nummer 12 er markedet, og Kathrine er først ute, siden hun plasserte seg der først. Kathrine kjøper 2 stein, for til sammen 8 mynter. Remo tenker mye frem og tilbake, men kjøper til slutt 1 tømmer for 2 mynter. ”Du begynner å bli fattig nå, Remo” erter Brad. Verken Kathrine eller Remo gjør noe mer på markedet.
Felt nummer 13 er katedralen, og spillerne plasserer nå sine varekuber på håndverkskortene for å vise hva som produseres. Brad er først ute og hans steinhugger gjør om 2 steinkuber til 1 poeng. Den tredje steinkuben kan han ikke få brukt, så den må lagres til neste runde. Tone har 6 sandkuber, og hennes mørtelmikser omdanner 2 sand til poeng og kan gjøre det 3 ganger så hun får i alt 3 poeng. Remo får 1 poeng for steinkubene hos mureren, og 1 poeng for de 3 sandkubene hos mørtelmikseren og 2 tømmerkuber som gir 1 poeng hos snekkeren ”Alt i alt 4 poeng… det er jo ikke galt i første runde” mumler Remo stille for seg selv. Kathrines snekker omdanner ikke tre til poeng, men derimot til penger, og hennes 2 kuber blir altså til 8 mynter. Hos steinhoggeren omdannes de 2 steinkubene til 1 poeng. Hun sparer en metallkube og 2 tømmer til neste runde.
Felt nummer 14 er bare i bruk om noen stiller en byggmester der, og denne spilleren overtar da som startspiller. Om igjen har plassert noen der, blir neste spiller til venstre startspiller, så Tone blir startspiller neste runde.
Slik går spillet over 6 runder, og spilleren med flest poeng ved spillets slutt vinner.
Oppsummering
Stormenes Tid er et fantastisk spill både hva design, kvalitet og spilldynamikk angår, og gir spillerne en god dose med interessante valg. De er ikke overveldende, og fører ikke til beslutningsparalyse, så spillet flyter stødig fremover.
Spillet har også en bra miks mellom hell og dyktighet, som det bør være i gode lettere strategi/familiespill. Hellet er mest merkbart, og kanskje avgjørende, ved trekkingen av byggmesterne, men dette veies opp med at det stort sett hele tiden er slik at det er flere ting en har lyst til å få gjort enn en har mulighet til hver runde. I tillegg er det fullt mulig å endre strategi underveis, om det viser seg at det en først har tenkt ut blir forpurret av de andre spillernes valg.
Spilletiden er kanskje spillets akilleshæl, da den fort strekker seg opp mot 2 timer, og det er jo litt i overkant av hva Hvermansen finner akseptabelt. Med det sagt virker denne spilletiden å gå løpe av gårde. Det er svært lite dødtid, og alt som skjer har tilsynelatende en innvirkning på deg eller dine valg.
Det har kommet mange ressurshåndteringsspill de senere årene, og dette kiler seg inn mot toppen av spiret.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses