T-shirt game

BSG poeng | 70/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tactic
- Utvikler:
- Garrett J. Donner, Michael S. Steer & Wendy L. Harris
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- Selskapsspill
- Antall spillere:
- 3 - 6 spillere
- Pris:
- 349,-
- Tidsbruk:
- 20 - 30 minutter
- Utmerkelser:
- 2009 - Nominert, Årets Selskapsspill
- Målsetting:
- Være den første til å samle 3000 poeng
- Passer for:
- T-skjortedesignere
- Spilldynamikk:
- Se et T-skjortemotiv, finn frem det slagordet du mener passer best
- Forbredelser:
- Stokke de tre kortbunkene hver for seg
- År:
- 2007
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net/
Innhold
160 slagordskort
70 Kul eller Kjip-kort
70 T-skjortekort med en tegning
Design/Tematikk
Temaet for dette selskapsspillet er ganske innovativt og tidsriktig. Det er stadig flere av oss som går rundt med T-skjorter med meninger/antydninger/hint om hvem vi er, hva vi støtter, hva vi interesserer oss for, etc. Om det så enkelt lar seg overføre til et spill, er kanskje et annet spørsmål.
Esken er fargerik og gir gode hint om hva spillet dreier seg om. En får både eksempler på både tegningene og slagordene en kan forvente å finne i esken.
Spillets innhold er av den enklere sorten, med kort uten avrundede hjørner og i svært tynt papir. Det grafiske uttrykket på baksiden av kortene er heller ingen stor opplevelse. Helt ok at dette ikke er ment som noe eksklusivt spill, men det går an å løfte det fra det som så vidt er akseptabelt rent kvalitetsmessig.
Reglene er ryddige og enkle, men det skulle jo bare mangle med et så enkelt grunnkonsept. Utgiver skal ha pluss for å inkludere hurtigregler. Det gjør det enklere å komme i gang igjen om det går noen måneder mellom hver gang det tas frem.
Målsetning
Være den første spilleren til å nå 3000 poeng.
Regler/Spilldynamikk
Spillet inneholder 3 forskjellige typer kort som stokkes hver for seg; slagordskort, T-skjorte-kort og Kul eller Kjip-kort. Før spillet starter gis hver spiller 3 slagordkort til hånden. Så blir en spiller ”Dommer” for første runde, og et T-skjorte-kort snus med billedsiden opp. Hver spiller velger nå et av sine slagordskort fra hånden de mener passer tegningen på T-skjorten av en eller annen grunn. Når alle har lagt ned kortet sitt med teksten ned, samler ”Dommeren” dem sammen, blander dem og legger dem åpent på bordet.
”Dommeren” velger så hvilket slagord han/hun mener passer T-skjorten best ut fra helt personlige grunner (morsomste, mest treffende, lureste, osv.). Spilleren som la ned dette slagordet trekker det øverste kortet fra Kul eller Kjip bunken. Kortet har en humoristisk antydning om hvordan T-skjorten ble mottatt av verden, og det igjen angir poengene kortet er verdt (1-1500). Det finnes også noe få Yeesss!-kort som er spesialkort. De kan enten beholdes og da gir de 400 poeng, eller de kan brukes til å umiddelbart stjele et kort fra en motstander.
Så fort runden er scoret går ”Dommer” rollen til neste spiller, og det samme gjøres igjen.
Typisk spillrunde
Tore er dommer første runde og snur det øverste T-skjortekortet; en skrikende baby. Hege, Remo og Kathrine tenker seg litt om og legger ned ett kort hver. Tore samler inn kotene og blander dem før han legger dem opp foran seg. Forslagene er; Frokost inkludert, Go ahead, make my day og Hva ville MacGyver gjort? ”Hehe.. det er vel nesten nødt til å bli MacGyver” flirer Tore. ”Takker” sier Hege og trekker det øverste Kul eller Kjip kortet. På kortet står det ”Dressmann tilbyr deg å legge inn en bestilling til alle sine butikker. Verdi 90 poeng.” ”Dressmann er tydeligvis ikke noe som skaper T-skjorte identitet” smiler Hege.
Alle de som la ned et slagordskort trekker et nytt og dommerrollen går videre til Hege. Hun snur det øverste T-skjortekortet, som denne gangen viser to voksne herrer i en heftig TV-debatt. Remo, Kathrine og Tore tenker seg litt om og legger etter hvert ned hvert sitt kort. Hege samler kortene og blander dem før hun legger dem ned foran seg; Har du en av-knapp?, Is this a problem? og Err’u hypp? ”Det var ikke så mange veldig treffende slagord her, men avknappen er jo fornøyelig” sier hun. ”Det var mitt, så da trekker jeg et Kjip eller Kult-kort” sier Remo. Kortet mener Baron von Bulldog skjeller ut T-skjorten i Mann og det øker verdien. 550 poeng.
Spillet fortsetter på denne måten inntil en spiller har samlet seg 3000 poeng eller mer.
Oppsummering
I USA og i våre naboland (Sverige og Finland) har Apples to Apples vært en suksess, og dette spillet er så likt i spilldynamikk at det nesten skulle vært ulovelig. Med unntak av denne detaljen, så er spillet en ganske god ide.
For seriøse spillere (som sjelden spiller selskapsspill), vil det oppleves som fullstendig urimelig å overlate poengscoringen til rene tilfeldigheter som korttrekning, og for mange vil humoren i et slikt spill være diskutabelt. Men for folk flest vil nok dette spillet skape litt latter rundt bordet og sannsynligvis mye snakk. Hvordan tenkte du nå? Du kan ikke mene at det slagordet passer?
T-skjorter og T-skjortehumor er en vanskelig balanseringssak i den virkelige verden, men godt designede T-skjorter kan skape mye moro og sette i gang interessante samtaler. Det kan dette spillet også gjøre om spillerne er i rett humør og ikke spiller for å vinne, men for å ha det litt moro.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET
No Responses