Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

TA-KE

TA-KE
BSG poeng ?/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Huch!
Kategori:
2 mannsspill Lett strategi
Antall spillere:
2 - spillere
Tidsbruk:
25 - 35 minutter
Lignende spill:
TA-KE
Målsetting:
Score flest poeng ved å «time» når en tar brikker
Passer for:
Alle med sans for hjernedueller
Spilldynamikk:
Utfør en handling, ta inn brikke, score poeng
År:
2017
Språk:
Engelsk

Ta-Ke er et abstrakt strategispill for to spillere ikledde et japansk tema som virker mindre relevant, men som gir noen flotte grafiske sider.

Kjernen i spillet er innsamling av brikker for deretter å time scoring for å maksimere tjente poeng. Spilleren med flest poeng ved spillets slutt vinner.

I utgangspunktet ligger det 5 stabler med 7 brikker midt på bordet, og i hver runde gjør spilleren følgende 4 trinn:

1 Bruke en eller flere av dine alliertes handlinger (hver brikketype har en handlingsmulighet, som typisk påvirker stablene midt på brettet, motstanderens allierte eller dine egne brikker).

2 Plukk inn en karakterbrikke, og legg på en spøkelsesbrikke på stabelen denne ble tatt fra.

3 Legg den trukne brikken i din indre hage.

4 Begge spillere scorer poeng i henhold til brikken som ble trukket inn. Denne brikketypen er verdt like mange poeng som antallet slike brikker en har i sin hage multiplisert med antallet slike brikker som ligger øverst i stablene på midten av brettet.

Så rent spillteknisk er dette ganske rett frem, men det er timingen og evnen til å beregne når en bør score som er utfordringen her. I utgangspunktet er jo all informasjon i spillet åpen, så dette er bra hjernetrim. Og overraskelsene kommer typisk i egen og motstanders bruk av handligene brikkene gir muligheter for.

Ved første gjennomspilling var ikke dette så åpenbart og bruken av handlingene litt tilfeldige, men etter hvert som en begynner å forstå potensialet i riktig bruk og tidspunkt for å bruke dem blir spillet straks mer interessant.

Liker du hjernedueller er dette verdt å ta en titt på. Ja det finnes tyngre og mer “seriøse” abstrakte strategispill, men det er hyggelig med variasjon og dette har en veldig elegant spilldynamikk, som gjør at enkan bruke tiden på det som er spennende i spillet (timingen) fremfor langsiktige planer.

Altså spillet mer taktisk enn strategisk, og passer bedre for litt rask spilling.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.