Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Taluva

Taluva
BSG poeng 78/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Hans im Glück
Utvikler:
Marcel-André Casasola Merkle
Distributør:
Enigma distribution
Kategori:
BSG Anbefaler Lett strategi
Antall spillere:
2 - 4 spillere
Pris:
300,-
Tidsbruk:
45 - 60 minutter
Målsetting:
Bygge flest templer (bygninger)
Passer for:
Alle med ønsker om å utvikle sitt eget sydhavsparadis
Spilldynamikk:
Trekke en landskapsbrikke, plasser den og sett ut en bygning
Forbredelser:
Stokke landskapsbrikken og legg dem i hauger. Velg deretter en farge og ta alle brikkene i denne
År:
2006
Språk:
Engelsk
Ytterligere opplysninger:
http://www.hans-im-glueck.de/

Brettspillguiden tester Taluva
Innhold
48 landskapsbrikker bestående av 3 sammenslåtte heksagoner
4 x 20 hytter
4 x 3 templer
4 x 2 vakttårn

Design/Tematikk
I Tavula representerer spillerne hver sin stamme som bygger landsbyer i et stadig skiftende landskap på en vulkanplaget stillehavsøy. Et ganske annerledes tema, selv om det blir et ganske abstrakt spill.

Selve landskapsbrikkene er av glimrende kvalitet, og har tydelige landskapsområder som er lette å skille fra hverandre. Dette er viktig da hver brikke har 3 landskapsområder på seg.

I tillegg er det noen artige ”meeples” eller spillebrikker i nye former, i tre naturligvis.

Reglene er beskrevet over 4 sider med masser av forklarende eksempler, og de overlater lite til tolkninger.

Målsetning
Spillet kan vinnes på to måter; enten ved å klare å plassere ut alle bygningene av to typer før siste landskapsbrikke trekkes eller ha plassert ut flest templer ved spillets slutt.

Regler/Spilldynamikk
Spillets regler er i utgangspunktet svært enkle. Hver runde trekker spilleren en landskapsbrikke, som så må plasseres inntil en eller flere av de tidligere nedlagte brikkene. Deretter må spilleren sette ut en bygning. Hvis spilleren ikke kan sette ut en bygning er denne ute av spillet.

Det er selvfølgelig noen regler forbundet med de to handlingene. Landskapsbrikker kan istendenfor å legges inntil en eller flere andre brikker plasseres oppå en del av landskapet. I så fall må den plasseres så vulkandelen legges over en annen vulkan og i tillegg over minst 2 tidligere nedlagte brikker. Det er ikke anledning til å plassere brikken over ”tomrom” i landskapet. Dette er en svært viktig del av spillet, da en av bygningene også er avhengig av at landskapet er høyt nok. I tillegg er det en glimrende måte å splitte opp sine egne eller andres landsbyer.

Etter at landskapsbrikken er plassert ut, må spilleren plassere ut en eller flere bygninger. Valget består i om en vil utvide en av sine allerede påstartede landsbyer eller starte en ny. Hvis en velger det siste plasserer en en hytte på et valgfritt sted, men kun på første nivå, og det kan naturligvis ikke være noen andre bygninger i området. Om derimot velger å utvide en eksisterende landsby kan en plassere ut hytter på tilstøtende områder eller et tempel (om landsbyen allerede har 3 inneholder 3 landskaper) eller et vakttårn (men det kan kun bygges på tredje nivå, altså etter at det lagt 2 landskapsbrikker over den første). I tillegg kan det kun bygges 1 tempel og 1 vakttårn i hver landsby. Landsbyer kan bli slått sammen senere.

Dette er stort sett alt, men det er noen få tilleggsregler om plassering av landskapsbrikker. Disse brikkene kan for eksempel plasseres over utplasserte bygninger, men ikke vakttårn eller templer og kan heller ikke utslette en hel landsby.

Typisk spillrunde
Hver spiller får utlevert to tårn, tre templer og 20 hytter i hver sin farge.Brettspillguiden tester Taluva

Remo får æren av å begynne, han trekker en brikke med et fjellfelt, et jungelfelt og en vulkan (som det er på alle) og plasserer en hytte på fjellet. Kathrine prøver seg på en frekk en og plasserer sin brikke med en skog og en eng så vidt den berører jungelfeltet. Hun plasserer en hytte i engen. Lars Erik er nestemann. ”Jeg vil ikke begynne å krangle med dere to, så jeg legger min brikke unna deres” sier han og legger en vulkan inntil Kathrines vulkan. Han setter ut en hytte på innsjøen som er på brikken hans. ”Jeg forstår godt hva du mener Lars Erik” svarer Ylva, ”med denne jungel og eng brikken bør jeg holde meg unna Kathrine”. Hun legger brikken på andre siden av Remo og legger en hytte på engen sin.

Remo trekker en brikke med to sandfelt og får satt ut to hytter samtidig siden han legger brikken inntil sin forrige hytte. ”Noe flaks må man ha!” forteller han. Kathrine legger ut en fjell- og engbrikke. Siden hennes forrige hytte ligger inntil to jungelfelt fra forrige runde kan hun også sette ut to hytter i denne omgangen. ”Jeg får se om jeg er like heldig” sier Lars Erik. Han trekker en brikke med et fjell og en eng på, siden hans første hytte lå inntil et fjellfelt og han setter det nye fjellet inntil kan han også sette ut to hytter. ”Dette hadde jeg ikke ventet” forteller Ylva og legger ut et dobbelt jungelfelt inntil sin første brikke med et annet jungelfelt tilknyttet også. Hun setter ut tre hytter.

”Det skal ikke vare lenge” forteller Remo med et lurt smil. Han legger ut et fjell og strandbrikke over der hvor Ylva har sin landsby, og dermed splitter han den i to. Selv setter han ut et tempel på det andre nivået han lagde. ”Hva skal jeg gjøre da” ytrer Kathrine, ”jeg får bare fortsette og lage meg en liten gang bortover her” forsetter hun og legger ut en fjell og jungelbrikke inntil landsbyen sin. Lars Erik trekker en dobbel innsjøbrikke som han legger inntil landsbyen sin og setter ut to hytter på de to feltene. ”Jeg får samle landsbyen min igjen” sier Ylva og legger ut et fjell og innsjøbrikke mellom sine to bosetninger. Siden hun dermed får to fjellfelt inntil en eksisterende landsby kan hun sette ut på begge felt. I tillegg ligger det ene fjellet på nivå to og hun kan sette ut to hytter der.

Brettspillguiden tester TaluvaOppsummering
Taluva er et svært godt og gjennomarbeidet spill, fra utvikleren av Attika. På en måte virker spillet kjent, men vi har ikke klart å finne ut av hvilket det minner om. Så vi lar tvilen komme tiltalte til gode, og sier det er svært originalt. Spillet burde passe de masser med folk, men noen kan nok mislike det litt sterke abstrakte preget.

Spilletidene skulle også passe de fleste, hvor en spiller en runde på 30-45 min med litt erfaring. Spillet er heller ikke for tungt på strategisiden, men krever en del taktisk tenkning. Hvordan bruke landskapsbrikkene best mulig? Skal en ødelegge for en annen spiller, eller prøve å sikre nye områder for seg selv? Lønner det seg å utvide landsbyen med nye hytter eller bygge et tempel? I all hovedsak skifter brettet så fort gjennom de andre spillernes plasseringer, at det er vanskelig å utarbeide en konkret strategi. Det vil derimot være interessante taktiske valg når det er din tur.

De fleste omgangene blir tette og som regel ville en annen spiller vunnet i samme eller påfølgende runde.

Viktigste ankepunkt er kanskje det litt unaturlige i at enkelte bygninger og hele landsbyer ikke kan berøres av et vulkanutbrudd, men det viser vel egentlig at temaet nok har kommet til i etterkant av spillideen. Det skjemmer ikke spilldynamikken, men gjør at forholdet mellom den og temaet blir litt merkelig.

Taluva fungerer også svært godt med forskjellig antall spillere, noe som ikke alltid er tilfelle.

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.