Things... (Humor in a box)

BSG poeng | 77/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Quinn and Sherry Inc
- Utvikler:
- Tom Quinn, Ted Quinn and Mark Sherry
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- BSG Anbefaler Selskapsspill
- Antall spillere:
- 4 - 10 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 45 minutter
- Målsetting:
- Score flest poeng ved å gjette svaret til de andre spillerne
- Passer for:
- Menneskekjennere
- Spilldynamikk:
- Les opp en oppgave, skrive et svar og gjett på hvem som avga hvilket svar
- Forbredelser:
- Del ut en blyant, ark til hver spiller og stokk oppgave kortene
- År:
- 2002
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.thingsthegame.com/
Innhold
1 blokk
1 scoringsblokk
10 blyanter
300 temakort
Design/Tematikk
Spillet kommer i en svært flott treeske, men er kanskje ikke fargesprakende og iøynefallende som et godt selskapsspill muligvis bør ha. Den bli nok fort lite synelig og unnselig i fargekaoset i en stor butikkhylle.
Innholdet følger opp den flotte treesken, med kort av grei kvalitet, masser med blyanter og ikke minst den mest geniale detaljen for alle miljøbevisste i disse dager; svarblokken har ark ferdig perforert i strimler! Dette gir blokken en mye lenger levetid, og er noe andre selskaper burde ta etter. Det eneste som mangler er en blyantspisser…
Reglene er strengt tatt forklart på noen få setninger, men de har klart å få en A4 side ut av dem. Men, de er svært enkle å forstå.
Målsetning
Ha flest poeng etter at alle har vært oppleser (eller Kokkelør, som vi fort kaller det i våre kretser).
Regler/Spilldynamikk
For alle som kjenner Kokkelimonke, er spilldynamikken i dette spillet svært velkjent. En spiller trekker et kort og leser opp ”Ting… som kan få deg arrestert”, ”Ting… du ikke bør prøve å gjøre i mørket” eller ”Ting… du ikke ønsker å vite om din bestemor”. Alle spillerne skriver så ned en svar på dette på et ark og leverer det inn til spilleren som leste opp oppgaven (Kokkeløren). Kokkeløren leser så opp alle svarene i tilfeldig rekkefølge 2 ganger. Deretter begynner spilleren til venstre for Kokkeløren å gjette på hvilken spiller som har avgitt hvilket svar. Om svaret er riktig forsetter spilleren å gjette på neste svar. Skulle svaret derimot være feil, går turen videre til neste spiller. For hvert riktig svar får spilleren 1 poeng. Om det fremdeles er spillere og svar som ikke er blitt koblet sammen enda når turen kommer til Kokkeløren får disse 6 poeng.
Det siste er en tilpasning vi har gjort til reglene. Egentlig skal også Kokkeløren få gjette, men det oppleves som ganske meningsløst, da de fleste fort kan gjenkjenne håndskrift.
En annen viktig detalj er at en spiller hvis svar blir gjettet er ute av runden, og kan såldes ikke gjette på de andre.
Utgiveren har ellers gjort et nummer ut av Kokkeløren kun leser opp svarene 2 ganger, slik at spillerne må huske dem. Det er helt greit, men kan bli ganske vrient når det er 10 spillere. At det kan være for krevende har også utgiveren sett, og inkluderer en ”variant” hvor spillerne enten kan notere ned stikkord eller svarene leses opp flere ganger.
Spillet er over når alle har vært Kokkelør.
Typisk spillrunde
Kathrine starter som Kokkelør og trekker det øverste kortet. Der står det ”Ting… du trenger for å overleve”, og alle spillerne river av en lapp fra sitt ark og skribler ned sine svar så fort de kommer på noe de mener er viktig for dem. Etter hvert som de er ferdige, gir de Kathrine lappene sine. Når alle har levert leser Kathrine opp ”svarene” 2 ganger. Til denne oppgaven ble følgende svar levert inn:
PC
Sjokolade
Oksygen
Cognac
Hege er førstemann til å gjette hvem som har svart hva; ”Det var ikke så lett, både Tore og Remo vil trolig ikke klare seg uten PC og cognac… men, jeg tipper Remo skrev PC”.
”Dessverre, Hege, men det var ikke riktig” sier Remo og det er hans tur til å gjette. ”Ja, da har vel ikke du skrevet verken PC eller Cognac, men jeg gambler på at Kathrine har skrevet sjokolade”. ”Ja, det er vel riktig det” svarer Kathrine. Remo får således 1 poeng, og kan gjette videre. ”Da tror jeg Tore har skrevet cognac” mener Remo videre. ”Der bommet du, Remo, så du er nok blitt lurt nå” smiler Tore.
Siden Kathrines svar ble funnet er hun ute av runden, og turen går derfor til Tore. ”Ettersom du spurte om jeg hadde cognac, og jeg selv vet hva jeg skrev, må Hege ha skrevet cognac”. Det viser seg å være riktig, så han får 1 poeng, og klarer selvfølgelig å finne ut av Remo skrev oksygen. Det sikrer han 1 poeng til, og i tillegg får han 6 poeng siden igjen gjettet hans svar.
Stillingen er altså Kathrine og Hege 0, Remo 1 og Tore 8 poeng etter første runde.
Til den andre runden blir kortet; ”Ting… du ikke burde gi bort i gave”, og svarene ble som følger:
Flatlus TORE
Visne blomster REMO
Gammel sjokolade KATH
Stuegris HEGE
Tore er Kokkelør, og Remo begynner å gjette. ”Det kan ikke være noen andre som har så skitten fantasi, så Tore må ha svart flatlus” sier Remo. ”Ok, det var meg” svarer Tore. ”Da tror jeg videre at Kathrine har skrevet visne blomster, siden hun ikke har brukt sjokolade to runder på rad” sier Remo.
”Feil!” roper Kathrine, og overtar samtidig som neste gjetter. ”Remo har skrevet stuegris” sier hun. ”Beklager, men det var nok ikke meg, nei” svarer Remo.
”Da har jeg muligheten til å hente inn litt poeng” sier Hege, og gjetter; ”Remo har skrevet visne blomster og Kathrine gammel sjokolade”. Det er selvfølgelig riktig, og hun får 8 poeng.
Kathrine har fremdeles 0 poeng, Remo 2, Tore og Hege 8 hver.
Oppsummering
La det være sagt med en gang: spilldynamikken holder ikke mål som spill. De andre spillerne kan gjette deg og ditt svar tidlig hver runde, og siden du da blir slått ut scorer en altså ikke poeng. Så får de som skal ha ”skikkelige” regler for å kunne kåre en ”skikkelig” vinner, bør lete videre.
For resten av oss, som primært spiller selskapsspill for å ha det gøy, og løse opp stemningen i middagsselskapet, er dette masser med moro! Ja vel, så kan en klage på at det er et visst hukommelsesaspekt, men det kan en enten innføre husregler for eller bruke utgiverens ”variant”.
Det er også viktig å bemerke at spillerne ikke behøver å svare hva de faktisk ”mener”, det er ikke et spill med riktige og gale svar, men tvert imot kun en øvelse i å finne hvilken spiller som med størst sannsynlighet har avgitt hvilket svar. Halve moroa er altså å finne svar som ligger lengst unna din egentlige karakter. Jo mer en lykkes med dette, jo vanskeligere blir det for de andre å sette sammen deg og ditt svar.
Things… er et fantastisk selskapsspill, helt på linje med Kokkelimonke, og passer best for relativt store grupper.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET