Tokyo Highway

BSG poeng | ?/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Itten
- Utvikler:
- Naotaka Shimamoto & Yoshiaki Tomioka
- Distributør:
- Asmodee Nordics
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 50 minutter
- Lignende spill:
- Tokyo Highway
- Målsetting:
- Bygge veier for å plassere ut de 10 bilene
- Passer for:
- Glade veiarbeidere
- Spilldynamikk:
- Plassere ut pillarer og veisegmenter
- Forbredelser:
- Sett opp hindrene i spillområdet
- År:
- 2019
- Språk:
- Norsk
Ja, hva lages det ikke spill om? Vi hadde ikke tenkt på motorveisystemet i Tokyo ihvertfall. Men det er akkurat det spillskaperen her har gjort. Nå må det vel også nevnes at dette systemet er ganske spesielt, da veldig mye av den er bygget i luften for å gjøre den mer effektiv.
Så lønsningen for spillet er da å bruke klosser og pinner som pillarer og veisegmenter. Og målet for spillerne er å bli den første til å kvitte seg med (plassere ut) alle sine 10 biler på veiene en bygger.
I din tur må du bygge et nytt veisegment, og om du bygger en vei over eller under en annens vei får du sette ut en bil på det segmentet du lager. Hver spiller bygger altså sitt eget system, som aldri blir koblet sammen. Du må i utgangspunktet kun øke høyden med en eller to pillarer eller holde samme høyde. Men det finnes et unntak om du bruker en gul pillar, som gir deg mulighet for både å senke veien igjen og lage et kryss, hvor du kan bygge videre i to retninger.
Du starter altså spillet med de 10 bilene du skal prøve å få plassert ut, samt en bunke med pillarer, og det siste er viktig, da disse også brukes som straff om en river ned andres biler eller deler av systemet. Da må man nemlig gi bort pillarer, og siden man ikke kan skaffe seg flere i løpet av spillet, kan en altså bli slått ut ved å gå tom for pillarer.
Spillet har en liten svakhet i regelsammenheng, da en skal bygge opp igjen systemet som det var om man river deler av det, og det er jo typisk ikke så lett – det er jo ofte en grunn til at man river i utgangspunktet… Men, det er vel stort sett det eneste som kan utsettes på selve spilldynamikken.
Reglene er egentlig ganske enkle, men er litt omstendelig skrevet og kan misforstås, så sjekk gjerne på en demo-video. Da blir ting fort litt enklere, da det å forklare fingerferdighet ikke alltid er så lett.
Fingerferdighetsspill er jo en egen sjanger, som mange liker svært godt, men enkelte ikke, og dette er nok ikke noe unntak. Men det skal godt gjøres å ikke bli betatt av spillet når du ser det vokse frem på bordet. Og spillet har godt med taktiske vurderinger i tillegg til de åpenbare ferdighetskravene. Når og hvor en skal bygge kan åpne og lukke for andre spilleres muligheter, så en må følge med på hva de andre driver med, og da ikke bare grunnet spenningen i om de klarer å plassere ting som de vil.
Helt klart et spill en bør ta en nærmere titt på!
HVA MENER LESERNE OM SPILLET