Twixt

BSG poeng | 63/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- 3M
- Utvikler:
- Alex Randolph
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- 2 mannsspill Abstrakt strategi Familiespill Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 2 spillere
- Tidsbruk:
- 30 - 45 minutter
- Utmerkelser:
- 1979 - Nominert, Spiel des Jahres, Hall of Fame, Games Magazine
- Målsetting:
- Lage en uavbrutt barriere fra den ene til motsatte siden av brettet
- Passer for:
- Ansatte i veivesenet
- Spilldynamikk:
- Sett ut en peg og link den med tidligere utsatte peger
- Forbredelser:
- Legg ut brettet
- År:
- 1962
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.kosmos.de/
Den nå avdøde Randolph ble en av verdens første profesjonelle spillutviklere, og var aktiv helt til det siste. I 2003 ble hans siste nye spill utgitt, og det i en alder av 81 år! Vi har tidligere skrevet kritikker på et par av hans spill (Rasende Roboter og Würmeln), men det er på tide å dra frem hans sannsynligvis mest anerkjente spill som etter sigende bla skapt på en Cafe i Venecia i 1961. Etter at suksessen er et faktum året etter, reiser han så til Japan for å bli en bedre Shogi spiller. Han returnerer 7 år senere med svart belte i dette spillet og er klar for en fantastisk og overveldende spillproduksjon.
Konseptet i Twixt er av sammenbindingstypen, som i dette tilfellet består av å legge ut ”broer” oppå pegene en setter ut. Målsettingen er således å skape en sammenhengende barriere av broer fra den ene til den motsatte siden av brettet. Spillet består av et kvadratisk brett med masse hull i og en bra mengde peger og broer i to farger. Første spiller velger farge og setter ut den første pegen. Dernest er det motspillerens tur. Fra runde 2 kan spillerne og legge broer mellom sine peger OM distansen mellom dem er riktig. Det er på denne måten en skaffer seg en sammenhengende barriere som motspilleren ikke kan krysse. Reglene for dette spillet er svært elementære, men det er ikke uten grunn at det fremdeles er et favorittspill for de fleste som er opptatt av abstrakt strategi – det er mange utfordringer!
Twixt var meget populært på 60 og 70-tallet, spesielt i USA, men ble etter at Hasbro kjøpte Avalon Hill ikke gjenopptrykt. Det er absolutt ikke utenkelig at Hasbro lanserer dette igjen i ny innpakning, men interessen er tydeligvis så stor i Tyskland at Kosmos i fjor lanserte en ny utgave.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET