Union Pacific

BSG poeng | 78/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Amigo Spiele
- Utvikler:
- Alan R. Moon
- Distributør:
- Spillskrinet.no
- Kategori:
- BSG Anbefaler Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Tidsbruk:
- 60 - 90 minutter
- Utmerkelser:
- 1999 - 3. plass, Deutscher Spiele Preis, 1999 - Nominert, Spiel des Jahres
- Målsetting:
- Tjene mest mulig penger ved å invester i ulike togselskaper
- Passer for:
- NSB ansatte, børshaier og finansbaroner med togfetish
- Spilldynamikk:
- Trekk kort og velg om du vil invester i selskapsaksjer eller øke verdien i selskapene ved å utvide rutetilbudet med flere tog
- Forbredelser:
- Stokk og fordel kort, samt sett opp brettet
- År:
- 1999
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.amigo-spiele.de/
Som seg hør og bør er det den yngste deltageren som begynner i brettspill fra Tyskland
Etter å ha fått utdelt 5 startaksjer og 3 togskinner starter vi spillet med å vise hvilket selskap vi vil starte med å ivestere i. Sammenligningen med Monopol er faktiske gangske bra. Ved å fylle opp togstrekningene med tog, stiger aksjeverdien til de 10 selskapene som deler rutenettet i Nord-Amaerika.
Hver omgang starter med å trekke ett skinnekort. Spilleren har så to valg; enten å investere i selskaper i et forsøk på å skaffe seg aksjemajoritet, eller øke verdien på selskapene gjennom å utvide rutetilbudet med flere tog på de ulike strekningene. Når man investerer legger man rett og slett de 2 forskjellige eller det antallet like aksjer man besitter ut på bordet. Ønsker man derimot å utvide rutetilbudet, legger man ned en korresponderende skinne med den strekningen og togselskap man ønsker å utvide.
Samtidig jobber man hele tiden mot klokken. Allan Moon har påvirket stokkingen, slik at de 4 aksjeutbyttekortene blir jevnere fordelt utover spillet enn ved en normal stokking. Hr. Moon, som også har utviklet Elfenland, viser seg nok en gang å ha klart å utvikle et engasjerende transportspill.
Ved trekning av akjseutbyttekortet skal pengene hvert selskap er verdt fordeles, og her kommer det inn nok en snedig detalj; du kan nemlig velge å investere i togselskapene eller linjeselskapet Union Pacific. Det siste har faktisk en relativt høy avkastning, men er ikke nødvendigvis løsningen for å sitte igjen med mest penger!
Det ligger flere begrensninger i de valg man kan ta. Man kan for det første bare bygge i forlengelsen av det man allerede har begynt. Og videre så finnes det 4 forskjellige skinneganger. De fleste selskapene kan kun bygge på 1-2 skinnetyper, kun et selskap kan bygge på alle.
Kathrine starter med å bygge ut Wyoming & Western med et nytt tog på deres linjer. På denne måten har hun økt verdien på dette selskapet som vil betale seg når det blir aksjeutbytte. Etter hver runde kan man trekke en ny aksje fra et av 4 snudde aksjekort på bordet , eller ta sjangsen fra bunken.
Slik går det noen runder. De fleste følger opp med å bygge ut rutetilbudet, ingen er helt sikre på hva som er best strategi enda. Men man skjønner fort at her gjelder det å holde et vaktsomt blikk på brettet. Etter hvert som togene popper opp, må man passe på at man selv har aksjer i de selskapene, eller i det minste har aksjemajoriteten i ett eller flere av dem.
Om det ligger i Remos hang til rock vites ikke, men han kjører hardt på svarte tog fra Denver Midland. Tilsvarende må Tore ha en bakgrunn i gartnerbransjen for han bygger grønne tog som om det skulle ha vært Bellona som satt i samferdelsministerens stol.
"På tide med en aksjeemisjon igjen." mumler Remo og gliser bredt av alle forsøk på å skaffe seg majoritet i Denver Midland og skryter på seg den ene aksjeemisjonen etter den andre når han stadig fyller på med flere akjser i dette selskapet, til Heges store ergelse.
Tore trekker både første og andre aksjeutbyttekort og det bryter begge gangene ut panikk rundt bordet. I første utbytte er det lite penger i omløp da vi ikke har rukket å investere i så mange selskaper enda. Og Union Pacific gir ikke utbytte ved første forsøk. Det drar seg derimot til ved neste, hvor Remo & Kathrine ikke helt har oversikt over hvor raskt disse utbyttekortene kan komme!
Kathrine bygger spredt og henter mye på å være alene på mange strekninger og får dermed aksjeuybytte som både hoved- og sekundær-aksjonær. Ingen andre klarer å få investert i Marquette Rocky Road og hun kan cashe in 10 millioner hver gang med kun to aksjer! "Dere er ute etter meg!" smeller det fra Hege, ettersom vi andre tilsynelatende velger å investere i de selskapene hun har begynt med. Det er vel mer slik at siden selskapene har forskjellig mengde aksjer, og hun har investert selskapene det finnes flest aksjer i. Det kan se ut til at det finnes mange veier til Rom, og Remo har fokusert på mindre selskaper hvor han kan kontrollere selskapet, mens Tore har tatt kontroll over et par store selskaper, som gir stor avkastning. Kathrine og Hege kjører hardt på Union Pacific, men er litt mer spredt i sine andre investeringer.
Ved den 4 aksjeutbetalingen avslutes spillet og alle teller spent opp pengene. Tore vinner, til en forandring, med en samlet gevinst på 123 millioner.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET