Verdens Underverker

BSG poeng | 66/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Tactic
- Utvikler:
- Ikke oppgitt/Ukjent
- Distributør:
- Tactic Norge
- Kategori:
- Kunnskapsspill
- Antall spillere:
- 2 - 6 spillere
- Tidsbruk:
- 45 - 60 minutter
- Målsetting:
- Være førstemann til å ha puslet sitt verdenskart
- Passer for:
- Verdens vante fanter i alle aldere
- Spilldynamikk:
- Kast terning og flytt
- Forbredelser:
- Sett sammen brettet, skill førtidsundrene fra hverandre, legg frem en bunke med spørsmålskort og gi ett boardingpass og en spillebrikke til hver spiller
- År:
- 2005
- Språk:
- Norsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.tactic.net/
Selve spillet består av et verdenskart som må settes sammen og en bra mengde spørsmålskort samt spillebrikker i tre. Kortene er av grei kvalitet. Når det gjelder reglene er de som normalt svært greie, men allerede her er det litt mangelfull korrekturlesning. Det er bagateller men like fullt unødvendig når det f.eks i første avsnitt i reglene står følgende: ”…du nå fortere ditt mål ved at du svarer…”. Det skal selvfølgelig stå NÅR. Vi fremhever disse bagatellene fra tid til annen fordi det virker som om enkelte av utgiverne ikke tar oversettelse og norsk språk særlig alvorlig bestandig. Det bør være en av de virkelig viktige tingene å fokusere på, og da spesielt innenfor kunnskapsspill. I dette tilfellet er det ikke alvorlige mangler, men dog en oppfordring til forbedring.
Spilldynamikken er meget rett frem og tilfører ikke sjangeren noe nytt, men oppgavekortene har på lik linje med Quizikon en ny vri med bruk av bilder. Hver runde kaster spilleren terning for å flytte brikken sin. Hvis en lander på de hvite hovedfeltene på brettet kan en vinne en puslebit ved å svare riktig på spørsmål. Ellers er det få spørsmålsfelter på brettet. Unntakene er jokerfeltene og navfeltene. Her er det også mulig å svare på spørsmål, men en vinner ingen puslebit der, kun muligheten til å flytte til nærmeste hovedfelt. Før start får hver spiller også et boardingpass som kan brukes èn gang i løpet av spillet. Da kan en ta en snarvei fra et hovedfelt til et annet, og slipper derfor å bruke terningen.
Når en spiller lander på et jokerfelt skal spilleren svare på jokeroppgaven på baksiden av kortet. Alle spørsmålene på kortenes bakside har med bildet på kortets forside å gjøre. Svarer spilleren riktig er det bare å flytte brikken til nærmeste hovedfelt. Det samme skjer med navfeltene, bortsett fra at spilleren da må knipse pilen på ”hjulet” midt i spillet. Alt etter hvor pilen stopper får en spørsmål om en av oldtidsundrene; Babylons hengende hager, Mausoleet i Halikarnassos, Zevs-statuen i Olympia, Pyramidene i Egypt, Artemiss-tempelet, Fyrtårnet i Alexandria og Kolossen på Rhodos.
Hege starter kveldens runde og kaster en 3’er og blir svært misfornøyd da hun ikke havner på noe spørsmålsfelt fordi hun startet i Sør-amerika. Remo kaster en 4’er og havner på et jokerfelt mellom Afrika og Sør-amerika. ”Hvor mange etasjer hadde dette statelige departementet GUM” spør Kathrine. ”Jasså, så det er GUM det er bilde av her… Vel, jeg har ikke vært der eller hørt om det før, men utifra bildet vil jeg tro det har 3 etasjer” svarer Remo. ”Det er riktig, så du kan flytte til nærmeste hovedfelt og vente til neste runde” forklarere Hege.
Kathrine kaster en 5’er og havner på et navfelt. ”Da må du snurre pilen på brettet for å se om hva du skal ha spørsmål og hvilket spørsmål du får” forklarer Hege igjen. Pilen stopper på kolossen på Rhodos og spørsmål 3. ”Hvor befant seg kolossen? Eller Kanskje rettere Hvor befant kolossen seg?” spør Tore. ”Ja, spørsmålene og svarene her bør virkelig leses igjennom nøye før de stilles” kommenterer Remo ”Det er så mange grammatiske feil her at jeg tror Vinje hadde kastet ¾ deler av kortene!”. Nok om det. Kan jeg få alternativene?” spør Kathrine. ”Selvfølgelig. A; På den høyeste fjelltoppen i byen Rhodos, B; Ved havna i Rhodos eller C; På i øya i fronten av havna av Rhodos” svarer Tore. Kathrine svarer A, som er feil og turen går videre til Tore.
Tore leverer inn boardingpasset sitt og havner på hovedfeltet i asia. ”Da kan du svare på flere spørsmål og flytte felter deretter om du svarer riktig etterpå” forklarer Hege videre. Først må Tore se på bildet på kortet og avgjøre i hvilket land byggverket ligger. ”Det er faktisk ikke så vanskelig. Jeg var der tidligere i høst – Helsinki, Finland” svarer Tore. Det er riktig og neste spørsmål er; Hvilken arkitektonisk stil representerer storkirken? A; Neoklassisk, B; Barokk C; Gotikk (eller gotisk som de fleste vill ha sagt). ”Da blir det nok litt mer tipping, så det blir svar A” sier Tore. Det er også riktig. ”Skal du ha et spørsmål til eller holder med to flytt fremover?” spør Hege. ”Egentlig er det jo bare å gamble, men jeg tror jeg stopper nå. Kan ikke SÅ mye den kirken” svarer Tore.
Verden underverker er et godt spill, med mange oppgavekort og interessante spørsmål. Så på den siden er det absolutt å anbefale. Det er kun ett STORT ankepunkt: norsk grammatikk. Spørsmålstillinger, verbrot, orddelingsregler og oversettelser er tydeligvis vanskelig. Blant mye dårlig kan følgende ting belyse våre innsigelser:
På hvilken plass befant seg GUM?
(Hvor befant GUM seg? På hvilken plass ligger/lå/er/kan du finne GUM) Er alle bedre spørsmål.
Lange hvite strikkede leggings
(Hvor mange i Norge vet hva leggings er? Og selv om noen vet det, er nok det norske ordet knestrømper mer allment kjent…
Det gjester det årlige musikk festivalen i Salzburg
(Hva er egentlig dette utsagnet? Det må her nevnes at dette skal være et utsagn du som spiller skal ta stilling til om er riktig eller galt om byen Salzburg. Det er vel ganske sjelden en by gjester noen eller hva? Og musikkfestivalen i Salzburg holdes arrangeres nok sannsynligvis i Salzburg. Utsagnet kunne ganske enkelt rettes opp til følgende: Er vert for en årlig musikkfestival.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET