Vikings

BSG poeng | 71/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Hans im Glück
- Utvikler:
- Michael Kiesling
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Pris:
- 350,-
- Tidsbruk:
- 45 - 75 minutter
- Utmerkelser:
- 2007 - Nominert, Spiel des Jahres
- Målsetting:
- Score flest poeng gjennom utplassering av vikinger på ditt land
- Passer for:
- Nordmenn født 1000 år for sent
- Spilldynamikk:
- Kjøp brikker og vikinger, plasser dem ut
- Forbredelser:
- Stokk brikker og stabl dem i bunker av 12
- År:
- 2007
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.hans-im-glueck.de/
Innhold
1 spillbrett
4 spillerbrett
8 spillermarkører
62 øybrikker
14 skipsbrikker
28 spesialbrikker
45 mynter
1 startspillerfigur
1 hjul
78 vikingfigurer
1 tøypose
4 poengoversikter
Design/Tematikk
Naturlig nok omhandler Vikings vår fjerne fortid som omkringreisende utforskere. Til forskjell fra myten om det krigerske og plyndrende folket som kom over sjøen, er spillet basert mer på det som oftest var vikingenes mål; anskaffelse av land og handel. Så hvis du er på jakt etter et strategispill med konflikt og mye kamp, kan lete andre steder. Fokuset i Vikings er mer på utvikling av eget territorium.
Eskedesignet er kanskje litt misvisende i denne sammenheng, da vikingene som der akkurat har kommet i land, virker ikke som fredfylte kjøpmenn. Fremstillingen av vikingene er bedre enn vanlig, men de sterkt misvisende behornede hjelmene har sneket seg med denne gangen også… Ellers har designeren også laget sitt bidrag til de mer typiske utskjæringene med dragemotiv på esken. Om en skal være pirkete kan det også stilles et spørsmålstegn ved ”runesteinene” som er spredd rundt på hovedbrettet – de ser mer keltiske enn norrøne ut, men det er kun en bagatell.
Innholdet holder normal høy tysk kvalitet, med brikker i tre og nok en nyskapning blant ”meeples” (spillebrikkene); vikinger! Også de med de berømmelige hornene…
Som vanlig er hos Hans im Glück er reglene særdeles flott skrevet, med et godt språk og gode eksempler.
Målsetning
Spillerne prøver å samle så mange seierspoeng som mulig ved å utvikle sine landområder, og score poeng etter 2, 4 og 6 runde.
Regler/Spilldynamikk
Hver av spillerne har sitt eget spillbrett som er å anse som deres landområder, og brikker de skaffer seg plasseres ut der. Disse brettene er formet som en vinkel, hvor toppen definerer rader og den andre gir rekker som defineres av typen vikinger som kan plasseres der; piratskip, svart, rød, grønn, gul og blå. I tillegg til disse brettene, er det et fellesbrett, hvor brikker og vikinger auksjoneres ut.
På hovedbrettet er det et liggende roterende hjul, nummerert fra 0 til 11. Rundt det sentrale hjulet er det plasser til brikker og vikingfigurer. Hver runde trekkes det opp brikker som legges på plassene rundt hjulet. Brikkene viser deler av øyer (høyreside, midt eller venstre side) og piratskip (røde, grønne, gule eller blå). I tillegg trekkes det 12 vikinger, som også plasseres rundt hjulet, etter et gitt mønster; som begynner med blå, gule, grønne, røde, svarte og til slutt grå vikinger plassert ut fra 0. På denne måten er det 12 par (en brikke og en figur) til salgs. Prisen angis av hjulet, og vil variere i løpet av runden. Dette skjer hver gang en spiller slipper å betale noe for paret den tar inn, som normalt sett ikke er tillatt (med unntak av når den eneste gjenværende figuren i en farge er på 0), og da vries hjulet med klokken til 0 felter igjen dekker et par.
I en spillers tur må spilleren kjøpe et av parene, og betale beløpet angitt av hjulet. Først plassere spilleren øybrikken i sitt rutenett i sitt brett. På denne måten kan en danne øyer i sitt nye kystrike. Øybrikkene kan plasseres inntil kyststripen eller inntil en allerede utlagt øybrikke. Vikingfiguren kan bli plassert på øybrikken, om den ble plassert på rekken som stemmer overens med vikingtypen. Hvis ikke dette er tilfelle, må figuren midlertidig på båtfeltet øverst i hjørnet på spillerbrettet (kalt hjemlandet). De grå vikingene (sjømennene) plasseres alltid på dette feltet. Eventuelle piratskip (som spillerne før eller senere må kjøpe) blir plassert på den øverste rekken, og påvirker hele raden den legges på.
Runden er over når alle de 12 parene er blitt kjøpt. Annen hver runde er det en liten og en stor scoring. I den lille scoringen, får spillerne penger fra sine gullsmeder. Den store scoringen er litt mer vrien; først kan eventuelle sjømenn frakte andre vikinger fra hjemlandet til øyene, dernest må en se på hvilke rader som blir truet av piratskip, og i hvilken grad raden er beskyttet av soldatviking (svart). Alle de andre vikingene på øyene gir seierspoeng og penger.
Røde vikinger (adelsmenn) gir 2 poeng, de grønne (speidere) gir 1 poeng pluss 1 poeng for hver gule og blå viking i samme rad og de gule (gullsmeder) gir 3 mynter. Sjømennene kan frakte en viking av hver farge eller alle i en farge, og blir forkastet etter bruk.
Etter scoringen i runde seks, gjennomføres en siste scoring. Spillerne får minuspoeng for piratskip de ikke har beskyttet seg mot, bonuspoeng gis for flest fullførte øyer, den største øya og for flest gjenværende sjømenn. Sist, men ikke minst, kan hver blå viking (fisker) fø seg selv og fire andre vikinger. Om spilleren ikke har nok fiskere til å brødfø alle, mister en 1 poeng for hver viking en ikke kan brødfø. Om spilleren kan brødfø flere vikinger enn en har, får en 2 poeng for hver viking en i tillegg kunne ha holdt i live.
Spillsesjon
Hver av spillerne får sitt spillerområde, 20, 2 kuber (som angir spillerfarge og poeng) samt en starthalvøy. Spillerne plasserer sine starthalvøyer som de vil i sitt spillerområde, og Kathrine plasserer den utenfor smeden, Tore fiskeren, Hege speideren og Remo adelsmannen.
Deretter legges den første stabelen med 12 brikker ut rundt skiven på brettet. Etter at de er lagt ut, trekkes det opp 12 vikinger fra tøyposen og plasseres utenfor hver av brikkene. Dette skaper sett med brikker og figurer som spillerne så skal by på.
I den første omgangen blir parene slik: blå viking og endeøy, blå viking og startøy, blå viking og endeøy, blå viking og midtøy, grønn viking og endeøy, grønn viking og startøy, rød viking og midtøy, svart viking og endeøy, svart viking og piratskip, svart viking og piratskip, grå viking og piratskip og endelig grå viking og piratskip.
Kathrine starter med å kjøpe det andre paret, siden det ikke er tillatt å kjøpe paret på verdi 0 før den vikingen er den eneste vikingen i den fargen igjen rundt hjulet. Hun betaler 1 mynt og plasserer startøya utenfor fiskeren og den blå vikingen på brikken. Tore betaler 3 mynter og kjøper den fjerde paret, som gir ham en midtøy som han plasserer ut utenfor startøya ved fiskeren sin. Vikingen setter han på brikken.
”Dette er jo rent ran! Jeg kan jo ikke kjøpe endeøyer da det vil sperre for mulige utvidelser av øyene, og da må jeg altså betale 5 mynter for det sjette paret” sier Hege oppgitt og betaler. Hun plasserer ut startøya utenfor fiskeren og den grønne vikingen på hjemlandsfeltet i sitt spillerbrett.
Remo betaler 6 mynter og plasserer midtøya utenfor startøya til adelsmannen, og den røde vikingen på brikken.
Kathrine betaler 2 mynter og plukker inn det tredje paret og plasserer endeøya inntil startøya utenfor fiskeren sin, og den blå vikingen på brikken.
Tore plukker inn det første paret til ingen penger, da det er den siste blå vikingen, og plasserer endeøya inntil midtøya utenfor fiskeren sin og den blå vikingen på brikken.
”Da vris hjulet slik at den gjenværende grønne vikingen blir gitt verdi 0” minner Kathrine om, før Heges tur.
Hege plukker inn dette paret uten å betale, og plasserer ut endeøya inntil startøya hun har utenfor speideren sin.
Hjulet vris igjen, og Remo kjøper det opprinnelige niende paret for 1 mynt, som er en svart viking og et piratskip. Piratskipet plasserer han i kolonne 3 (lengst til høyre) og vikingen i sitt hjemland.
Kathrine kjøper det opprinnelige ellevte paret for 3 mynter, og plasserer piratskipet lengst til høyre og den grå vikingen i sitt hjemland.
Tore betaler 2 mynter og tar det opprinnelige tiende paret, og plasserer piratskipet i den midtre kolonnen og den svarte vikingen i sitt hjemland.
Hege kan ta det opprinnelige åttende paret uten kostnad, og plasserer endeøya over endeøya utenfor speideren, og blir således starten på en øy utenfor adelsmannen.
Remo plukker inn det siste paret, plasserer skipet i den andre kolonnen, og den grå vikingen i sitt hjemland.
Første omgang er nå over og det gjennomføres en liten scoring, som vil si at det kun er gullsmedene som gir avkastning. Siden ingen av spillerne i denne omgangen fikk noen gullsmed er det altså ingen frisk kapital før neste omgang.
Til den andre omgangen blir følgende par lagt ut; blå+midtøy, blå+startøy, blå+midtøy, gul+endeøy, gull+midtøy, grønn+endeøy, rød+starøy, rød+endeøy, rød+midtøy, rød+startøy, svart+startøy og grå+vikingskip.
Tore er startspiller denne omgangen og betaler 1 mynt for å ta inn det andre paret. Hege betaler 2 og tar inn det tredje paret. Remo tar inn det første paret gratis, og skiven vris. Kathrine betaler 1 og tar inn det femte paret.
Tore tar inn det fjerde paret gratis. ”Jeg gidder ikke ta inn enda en speider” kommenterer Hege og betaler 1 mynt for å ta inn de syvende paret. Remo tar inn det sjette paret gratis, og skiven vris igjen. Kathrine betaler 3 og tar inn det ellevte paret.
Tore betaler 1 og tar det niende paret. Hege betaler 2 mynter og tar det tiende paret. Remo tar det åttende paret, og skiven vris igjen før Kathrine tar inn det tolvte paret.
Andre omgang er nå over, og det skal være normal scoring. Tore har ingen sjømenn (grå vikinger) og kan ikke få flyttet den blå og den svarte vikingen han har stående i sitt hjemland. Han får derfor kun for vikingene som er plassert ut allerede; 3 mynter for gullsmeden sin. Det gule piratskipet han har i den andre kolonnen, gjør han ikke får noen ting for vikingene han har plassert ut i denne kolonnen helt ned til gullsmeden. Han får altså ingen ting ved siden av de 3 myntene.
Hege har gått klar av piratskip, og har heller ingen sjømenn, så hennes svarte, røde og grønne viking mår forbli i hennes hjemland. Hennes adelsmann i den andre kolonnen gir 2 poeng og hennes speider i tredje kolonne gir 1 poeng og 1 ekstrapoeng for fiskeren nederst i samme kolonne. Altså får hun totalt 4 poeng for denne omgangen.
Remo har en svart, en blå og en grønn viking sammen med en sjømann i sitt hjemland, men siden han kun har 1 halvøy å plassere ut en svart viking på, velger han å ikke bruke denne muligheten. Sjømennene blir fjernet etter bruk. I tillegg har han et piratskip i både kolonne 2 og 3, så han får ingen poeng for de to adelsmennene han har der; altså ingen poeng.
Kathrine har 2 sjømenn, men ingen andre vikinger i sitt hjemland, så hun frakter ingen inn på sitt område. Piratskipet hun har i kolonne tre, har ingen virking, ettersom hun ikke har noen halvøyer i denne kolonnen enda. Heller ikke piratskipet i den andre kolonnen har noen virking, da det kun rekker ned til speiderraden rett ovenfor gullsmedraden. Hun får derfor 3 mynter denne gangen også.
Så er det bare å gjøre klar for en ny omgang.
Oppsummering
Reglene er ikke for vanskelige for de som spiller mer sjeldent, men har allikevel nok interessante valg til at ”spillerne” blant oss kan for noe å bryne seg på. Dette er en av Vikings største fordeler.
I tillegg vil spillerne være involverte og nervøst vente på sin neste tur, noe som alltid er gode skussmål for et spill. Dernest gir Vikings stor spillglede og masser med utfordringer i et spill som fremdeles tar under en time å spille.
Det er helt klart de taktiske elementene som kommer tydeligst frem i grunnspillet, men innehar også litt strategiske valg. Typisk er det i kjøpene av øybrikker og vikinger en kan få lagt en form for strategi. Og siden det er så store sammenhenger mellom vikingene, er det alltid en ”trade off” i kjøpene. Akkurat disse ”trade off’ene” gjør spillet noe spesielt og ikke minst langt over middels interessant.
Det må også nevnes at reglene også gir deg mulighet for å spille en ”avansert” versjon av spillet, som faktisk ikke er så mye vanskeligere, men gir mer struktur og mer strategi. Denne anbefales for spillere med litt spillerfaring.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET