Warp 6

BSG poeng | 69/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Pair of dice
- Utvikler:
- Greg Lam, Luke Weisman & Brian Tivol
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- 2 mannsspill Abstrakt strategi Lett strategi Terningspill
- Antall spillere:
- 2 - 2 spillere
- Tidsbruk:
- 15 - 30 minutter
- Målsetting:
- Være førstemann til å få 6 terninger til sentrum av brettet
- Passer for:
- Terningfrelste Star Wars fans
- Spilldynamikk:
- Flytt terning, kast den på nytt om den kolliderte
- Forbredelser:
- Kast alle terningene og legge de opp annen hver gang etter synkende verdi
- År:
- 2001
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.pair-of-dice.com/
Innhold
Til dette spillet brukes:
1 brett
2 x 2 d8
3 x 2 d6
4 x 2 d4
d4 betyr en firesidet terning, også videre.
Design/Tematikk
Dette er et abstrakt strategispill med terninger, men de har laget en historie om terningene representerer flåter med romskip som for innkalling om å hjelpe til i et slag på den andre siden av galaksen. Den eneste måten å komme seg ditt på, er å komme seg til det sorte hullet i sentrum av spillebrettet. Med andre ord et abstrakt strategispill med en bakgrunn. Ikke for vanlig. Ellers så består spillet av standard terninger, som nevnt overfor og en filtduk med et mønster som spillebrett. Det ser kanskje ikke for imponerende ut, men det er praktisk.
Målsetning
Være førstemann til å få sendt 6 av terningene ut av brettet gjennom sentrum av spillet.
Regler/Spilldynamikk
Selve spillebrettet består av en filtduk med en 7 rings spiral, med et punkt for hver andre centimeter. Det er disse punktene terningene flyttes langs, på sin vei mot sentrum. Terningene har en initialverdi og må flyttes innover langs spiralen i henhold til denne verdien. Om de møter en hindring (som vil si en annen terning), kolliderer de og blir skjøvet innover. På denne måten kan terningene bevege seg hurtigere innover mot sentrum enn om de skal forflytte seg hele veien langs spiralen. Etter at terningen er flyttet, skal den, om den kolliderte med en annen terningen, avslutte turen ved å bli kastet på nytt før den plasseres på endepunktet. Det terningen nå viser er det den kan flytte neste gang.
Typisk spillrunde
Hege og Tore starter spillet ved å kaste alle terningene hver for seg. Spilleren som kaster den høyeste terningen, begynner å plassere ut sine terninger. Deretter plasserer spillerne ut sine terninger i fallende verdi annen hver gang langs spiralens ytterste ring.
Så begynner Hege spillet ved å flytte en av de fremste terningene sine (d4=2). Denne terningen har en av Tores terninger (d4=1) rett foran seg, og kolliderer således. ”Da hopper du over den terningen du kolliderer med, og følger den prikkede linjen innover på neste ring” forklarer Kathrine. Hege hopper således over Tores terning og flytter enda et felt langs den andre ringen. Så kaster hun terningen på nytt og den blir nå en 3’er (d4=3). ”Da skjønner jeg jo at min forreste terning (d4=1), blir ganske meningsløs, da den jo aldri kan kolliderer med noen. Så da blir jeg vel nødt til å flytte den svakeste terningen så godt jeg kan” sier Tore og flytter terningen (d4=1) som stod foran terningen Hege akkurat flyttet. Den kolliderer på samme måte som Heges, og han flytter terningen en ring innover. ”Hva skjer nå da? Heges terning står jo på feltet jeg skal flytte til” spør Tore. ”Bare en fordel for deg. Terningen din skal da hoppe over denne hindringen også, så den kommer 2 ringer innover” svarer Remo. ”Aha, så det er ikke sikkert de små terningene (d4) er så håpløse allikevel da” mumler Tore. ”Nei, gjennom effektiv bruk av motstanderens terninger og sette opp dine egne som hindringer, kan en få flyttet svake terninger langt” støtter Kathrine.
Oppsummering
Warp 6 blir solgt sammen med Knockabout, og de benytter felles komponenter. Det er kostnadseffektivt og begge spillene er interessante nyskapninger. Warp 6 oppleves som litt mer kaotisk ved første gjennomspilling enn Knockabout, men er et mer utfordrende spill etter hvert som en lærer seg det. Kanskje noe mer matematisk, men det er mange måter å både overraske og lure motstanderen på her. Noe av det som gjør spillene mer interessante enn mange vanlige abstrakte strategispill, for mange er at spillet hele tiden forandrer seg gjennom at terningene varierer i løpet av spillet. Dette er felles for begge titler, og de bør nok sjekkes ut om du er svak for både terningspill og abstrakte hodebry.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET