Warumono2

BSG poeng | 79/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Grapac
- Utvikler:
- Ikke oppgitt/Ukjent
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- BSG Anbefaler Familiespill
- Antall spillere:
- 3 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 45 minutter
- Målsetting:
- Alt etter profesjonen skal en enten få tak i ransutbyttet og rømme landet eller fange den som har det
- Passer for:
- Feige svindlere
- Spilldynamikk:
- Kast terning, flytt markør, bytt eller behold kofferten
- Forbredelser:
- Bland og del ut profesjonskort og kofferter
- År:
- 2005
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.grapac.co.jp/
Selve eskens design er kanskje litt annerledes enn hva vi er vant til her til lands, men innholdet er av uventet og høy kvalitet. Her vises det vei med nye materialer, hvor kanskje særlig spillebrettet er spesielt.
Spillet består av et spillebrett, 4 spillermarkører, 4 identitetskort, 6 profesjonskort, 4 koffertkort, 4 pass, 4 flybilletter, 4 båtbilletter, 13 bakgårdskort og en blokk med scenarier. Det må også nevnes at regelheftet er skrevet i både japansk, engelsk og tysk!
Spillideen er basert rundt at spillerne tilhører en gjeng ranere, som har begått et ran. Problematikken ligger i at alle prøver å lure alle gjennom å sikre seg hele ransutbyttet selv og deretter rømme landet. ”Det er vel kanskje ikke akkurat politisk korrekt, men kanskje desto mer moro” mener Kathrine. Dette skjer ved at spillerne stadig bytter kofferter, og kommer seg innom forfalskneren for å skaffe seg et pass før de må innom billettkontoret å kjøpe seg en fly- eller båtbillett. Til slutt er det bare å komme seg til flyplassen eller kaia for å forlate landet før resten skjønner hva som skjer!
Før spillet begynner får hver spiller en identitet (spillerfarge), profesjon (1 spiller kan være hemmelig politiagent) og 1 koffert (hvorav 1 definitivt inneholder ransutbyttet). Alt, med unntak av identiteten skal holdes skjult. Det er altså en spiller som startet med å ha ransutbyttet, men beholder den sjeldent særlig lenge da koffertene kan byttes hver gang spillerne passerer hverandre på brettet. Disse byttene gjøres skjult, og siden det ikke er tillatt å se på innholdet i kofferten i tide og utide, blir spenningsmomentet bygget opp rundt dette.
Etter å ha sjekket de forskjellige scenarioene ble vi enige om scenario nr 3. Remo blir svart spiller, Kathrine hvit, Lars Erik blå og Ylva rød. Alle ser på sine profesjonskort og på koffertinnholdet. Remo er førstemann ut og kaster 6, flytter markøren sin seks felter i retning forfalskneren. Kathrine er neste person, kaster 4 og flytter ut fra startfeltet. Lars Erik kaster også en 6, passerer Kathrine på veien i retning mot forfalskneren, men følger en annen vei enn Remo. Siden passerer Kathrine kan han bytte koffertinnholdkort, han tar begge kortene under bordet og gjør kanskje/kanskje ikke et bytte og til slutt gir Kathrine et av kortene. Hun kan ikke se på koffertkortet hun får tilbake, spillerne kan bare se på ”innholdet” på bestemte tidspunkter i scenarioet eller ved å stå over sitt terningkast til å sjekke ”innholdet”. ”Nå er det endelig min tur” sier Ylva og kaster 4 og lander på samme felt som Kathrine. Hun gjør det samme som Lars Erik og kanskje/kanskje ikke bytter koffertinnhold med Kathrine. ”Nå lurer jeg virkelig på hva jeg har ikke kofferten min” kommenterer Kathrine. Nå som første runde er over flytter vi oss til neste trinn i scenarioet vi valgte.
Remo kastet 5 og kom seg inn til forfalskneren og fikk seg et pass. Det er ikke nødvendig å ha nøyaktige øyne på terningen for å komme seg inn på de forskjellige feltene. Kathrine kaster også 5 og flytter i samme retning som Remo, men har ikke nok øyne på terningen til å komme inn. Lars Erik kaster 3 og flytter seg til samme felt som Kathrine, og igjen kanskje/kanskje ikke bytter koffertkort. ”Føler du deg populær Kathrine?” spør Lars Erik. ”Jeg er hvertfall omsvermet” svarer Kathrine. Ylva kaster en 4 og flytter seg etter strømmen.
Andre trinn er over og vi starter på tredje trinn. Remo kaster 4 og flytter seg i retning mot ”bakgården”, på veien passerer han både Lars Erik og Kathrine, han kan bare bytte med en spiller og velger Lars Erik. Kathrine kaster terning og går inn til forfalskneren og får seg et pass. Det samme gjør Lars Erik, han velger å ikke bytte kofferter. Ylva følger etter og får seg et pass og velger å bytte med Lars Erik.
Fjerde trinn er flyplassen stengt og det er ikke mulig å flykte med fly før på trinn 11. Remo kaster terning og flytter inn på ”bakgårdsfeltet”, han trekker et kortsom forteller at han må bytte koffertinnhold med en spiller, alle spillerne skal se at kortene faktisk blir byttet om. Kathrine kaster terning og flytter 3 felt til midten av brettet. Lars Erik flytter 4 og passerer Kathrine å veien. Deretter gliser han bredt og snur sitt profesjonskort som viser at han er hemmelig politi. ”Da er du arrestert fru Hvit!” sier Lars Erik. Kathrine må snu sitt koffertkort, og det viser seg å være hele ransutbyttet. ”Det gikk raskt, Lars Erik” kommenterte Ylva.
Normalt sett går spillet over flere runder, men tar sjelden mer enn 30 til 45 minutter. Det er noen få andre ting som kan skje i spillet, men i all hovedsak er det byttingen av kofferter som står i høysetet. Dette svært så enkle prinsippet er faktisk engasjerende og kan minne en del om ”gatelurendreierne” som står der med en mynt du skal gjette hvor er under 3 kopper. Ok, så holder det med en runde eller maks to ad gangen, men på denne måten kan det jo få en lengre levetid også. Er du svak for gangstertemaer er dette absolutt noe du bør sjekke ut.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET