Wreckage

BSG poeng | 35/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Fantasy Flight Games
- Utvikler:
- Barry Stockinger
- Distributør:
- Enigma distribution
- Kategori:
- Lett strategi
- Antall spillere:
- 2 - 4 spillere
- Pris:
- 250,-
- Tidsbruk:
- 30 - 60 minutter
- Målsetting:
- Plukke opp 4 bensinkanner
- Passer for:
- Mad Max fans
- Spilldynamikk:
- Spill kort, flytt bilen, bruk våpen og unngå hindringer
- Forbredelser:
- Sett opp banen, fordel biler og kort
- År:
- 2003
- Språk:
- Norsk
- Hjelpemidler:
- http://www.boardgamegeek.com
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.fantasyflightgames.com
Wreckage er et spill med både relativt enkle komponenter og ikke minst regler, og tanken bak spillet er interessant. I typisk FFG ånd er spillet laget i papp, så følelsen av å flytte biler blir litt absurd. Spesielt med tanke på hvor Mad Max lignende spillet blir lagt frem rent grafisk. Målsetningen er å samle 4 bensinkanner ved å flytte bilene rundt på banen, som blir satt opp som en sirkel midt på bordet. Banen blir laget ved å legge ned en medfølgende linjal og plassere noen hindringer og bensinkanner i et fast mønster. Når dette er gjort får hver av spillerne en bil og de velger kort og spille med på rundgang. Foran seg har hver spiller et dashbord som angir hvilken hastighet bilen er i og etter hvert hvor mye skade den har fått. På selve bilen er det satt opp noen tall som angir bilens maks hastighet, hvor fort den kan endre hastighet og hvor mye den tåler av skade.
Hver runde må spillernes rekkefølge bestemmes, og det avgjøres av hvilken hastighet bilene har. Bilen med høyest hastighet blir nummer 1, etc. Deretter velger alle spillerne seg en handling ut fra sine bilers kort og når alle har bestemt seg snus de samtidig. I første runde har alle spillerne lagt ned et hastighetsøkningskort, og siden Ylva har den ”beste” bilen er hun først ute. Hun øker hastigheten med 2, Remo med 1, Kathrine med 2 og Lars Erik med 1. ”Så skal bilen flyttes. Og det gjøres ved å legge linjalen foran bilen og flytte like mange felter langs linjalen som hastigheten bilen har” forklarer Lars Erik. Retningen er bestemt av hvordan bilen står i utgangspunktet. Etter at alle har flyttet, så er det handlingsfase 2, som foregår på akkurat samme måte, men hvor det handlingskortet som ble brukt i første fase naturligvis ikke kan brukes. Når andre fase er gjennomført, tar alle opp de spilte kortene på hånden igjen, og neste runde settes i gang..
Utover i spillet blir en nødt til å bruke de forskjellige handlingskortene som typisk består av hastighetsøkning/senkning, høyre/venstre sving, spesialmanøvre og bruk av våpen. Siden det er mange hindringer i veien, og alle bilene raser mot midten for å sikre seg bensinkannene, blir det fort trangt og mange crash. Dette skader bilene, og fører samtidig til mye problemer med svinger, retninger og ikke minst hastigheter.
På lik linje med Mage Knight blir det fort problemer med linjalbruk og oppmålinger. Det er dette som blir spillets svøpe, og som gjør at det over hodet ikke passer inn for voksne. Gruppen mulige interessenter av dette spillet er nok MEGET marginalt, og hvorfor de skulle velge dette fremfor andre lignende spill er vanskelig å forstå. Problemet med denne typen spill er at de fort blir rene diskusjoner om bruken av måleenhetene og ikke selve spillet.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET