Würfel-bingo (High score)

BSG poeng | 64/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Ravensburger
- Utvikler:
- Heinz Wüppen
- Distributør:
- Ikke distribuert i Norge
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 1 - 4 spillere
- Tidsbruk:
- 20 - 30 minutter
- Målsetting:
- Score flest poeng over tre runder
- Passer for:
- Yahtzee-fantaster på jakt etter noe nytt
- Spilldynamikk:
- Kast terningene og noter resultatet på brettet
- Forbredelser:
- Gi hver spiller et brett og en tusj
- År:
- 2007
- Språk:
- Engelsk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.ravensburger.com/united_kingdom/home/index.html
Innhold
4 spillerbrett
2 terninger
4 tusjer
Design/Tematikk
Eskedesignet skal vi ihvertfall ha for å vise hva dette spillet handler om. Ikke akkurat spennende eller spesielt innbydende, men kanskje praktisk. Spillet har ikke noe tema, så det var kanskje ikke så lett å lage et interessant design…
Innholdet består jo kun av 4 spillerbrett som er like med unntak av kantfargen. De er praktiske og påført et plastbelegg som gjør at resultatene noteres direkte på dem. Dette kan senere tørkes av med en klut eller lignenede.
Spillet er så enkelt at en nesten skjønner hele greia ved å se på spillerbrettet, og det er ikke gjort noen feil eller utelatt noen detaljer i reglene. Alt er med andre ord ”gullegodt”!
Målsetning
Score flest poeng over tre runder ved å samle poenggivende kombinasjoner på brettene.
Regler/Spilldynamikk
Spillerbrettene består av et rutenett med 25 (5×5) ruter. I rutene noteres resultatene for hvert terningkast. I ytterkant av rutenettet er det 12 felter hvor poengene for hver rekke noteres. I tillegg er det 3 sirkler på høyre side hvor poengene for hver runde noteres. På brettet er også de poenggivende kombinasjonene beskrevet.
Hver loddrette, vannrette og de to diagonale rekkene gir poeng, og pengene for rekkene noteres i feltet i ytterkant av rekken. Det er viktig å legge merke til at de to diagonale rekkene gir dobbel poengscore.
Spillet går over 25 runder, hvor hver spiller etter tur kaster de to terningene. Resultatet noteres av hver spiller på sitt spillerbrett. Dette vil si at om spiller kaster 4 og 5 på terningene blir 9 notert et eller annet sted på spillerbrettet av alle spillerne. Så er det neste spiller til å kaste terningene.
Etter det 25. kastet er runden over og poengene for hver rekke regnes og legges sammen. Totalscoren for runden noteres i sirkelen merket 1, rutenettet tørkes av og neste runde settes i gang.
Hva er det så som er poenggivende kombinasjoner? Jo de er som følger:
Tre like: akkurat tre like tall i en rekke = 3 poeng.
Fire like: akkurat fire like tall i en rekke = 6 poeng.
Fem like: akkurat fem like tall i en rekke = 10 poeng.
To par: to like tall av en størrelse og to andre like tall i en annen størrelse i rekken = 3 poeng
Fullt hus: tre like tall og to andre like tall i en rekke = 8 poeng.
Straight med en 7’er: en sekvens av tall som inkluderer en 7’er i en rekke = 8 poeng.
Straight uten en 7’er: en frekvens av tall som ikke inkluderer en 7’er i en rekke = 12 poeng.
Typisk spillrunde
Remo tar terningene og kaster dem; 3 og 5, altså 8. Alle spillerne noterer 8 et eller annet sted på sine spillerbrett. Kathrine kaster også 8. Lars Erik kaster 6 og Ylva en 5’er.
Remo kaster en 5’er, Kathrine en 5’er, Lars Erik en 10’er, Ylva en 7’er.
Remo fortsetter med en 12’er, Kathrine en 7’er, Lars Erik en 8’er og Ylva en 7’er.
Remo kaster igjen og får en 9’er, Kathrine en 9’er, Lars Erik en 2’er, Ylva en 6’er.
Remo kaster og får en 7’er, Kathrine en 5’er, Lars Erik en 6’er, Ylva en 5’er.
Remo fortsetter med en 4’er, Kathrine en 9’er, Lars Erik en 7’er og Ylva en 6’er.
”Da ønsker vel alle seg et spesielt kast, men jeg vil ha 5’e eller 10’er” sier Kathrine. ”En ellever hadde vært fint” mener Lars Erik, mens Ylva helst vil an en 8’er og Remo vil ha en 7’er. Og, Remo kaster en 9’er. ”Det var da utgjort” sier han oppgitt.
Kathrine har 16+6+1+8+1+0+20+3+1+0+3+3 = 62, Lars Erik 6+3+3+1+8+8+16+1+3+3+1+3 = 56 poeng, Ylva 16+3+8+1+8+16+1+3+3+3+1 = 64 poeng og Remo 16+1+3+3+0+3+16+1+8+1+1+1 = 54 poeng.
Spillerne noterer poengene sine i sirkelen merket 1, og tørker av rutenettet før neste runde starter.
Oppsummering
Dette er ikke en ren Yahtzee-kopi, men heller en kombinasjon av Yahtzee og ”Dilemma/ Take it easy”. Kanskje ikke verdens største spillnyhet, men som med mye annet her i verden er det de små endringene av eksisterende ting som bringer verden videre. Er dette da et steg i riktig retning? Se det, er vel en smakssak. For veldig mange er det en overraskelse at dette spillet har fått en svært god mottagelse hos mange såkalte ”gamer” miljøer.
Som familieunderholdning eller som en rask ”filler” mellom noe litt mer krevende er det greit. Vil neppe være noe som engasjerer hele slekta resten av hytteturen men er et godt spill mens steika gjør seg ferdig i ovnen på hytta.
Hell er en stor komponent i spillet, men det er mulig å bruke litt matematisk fagkunnskap – terningkombinasjoner er tilsynelatende tilfeldig, men noen kombinasjoner er det større sannsynlighet for og derigjennom tall. Eksempelvis er det flest kombinasjoner som gir 7, deretter 6 og 8, osv. Denne kunnskapen kan gi en viss fordel i spillet, men altså ikke noe som vil garantere seier.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET