Brettspillguiden

Menu
  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Årets spill vinnere
  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill

Zatre - the card game

Zatre - the card game
BSG poeng 51/100
Spillets rangering: 0/10 poeng (0 stemmer)
  • Kompleksitet
    Enkel
    Avansert
     
     
     
     
     
     
     
  • Erfaring
    Ingen
    Ekspert
     
     
     
     
     
     
     
  • Ferdigheter
    Hell
    Kløkt
     
     
     
     
     
     
     
  • Ventetid
    Ingen
    Lang
     
     
     
     
     
     
     
Utgiver:
Amigo Spiele
Utvikler:
Manfred Schüling
Distributør:
Ikke distribuert i Norge
Kategori:
Familiespill Kortspill Lett strategi
Antall spillere:
2 - 4 spillere
Tidsbruk:
25 - 45 minutter
Målsetting:
Skaffe flest poeng ved å legge ut kort som danner poengsummer på 10, 11 og 12
Passer for:
Domino entusiaster som ønsker variasjon
Spilldynamikk:
Spill ut ett kort, noter poeng og trekk ett nytt kort
Forbredelser:
Stokk kortene og del bunken i to like store deler
År:
2006
Språk:
Engelsk
Ytterligere opplysninger:
http://www.amigo-spiele.de/Homepage.Amigo

Innhold
50 kort, som tilsvarer dominobrikker
1 scoringsblokk

Brettsspillguiden tester brettspillet Zatre - the card game

Design/Tematikk
Det er intet tema for spillet, men utvikleren har visstnok hatt en ambisjon om å lage en tallversjon av Scrabble med dominobrikker. Derfor var originalspillet et brettspill, hvor en trakk og la ut dominobrikker for å score poeng ved å skape gitte kombinasjoner. Zatre – the card game er altså en kortspillversjon av dette brettspillet, med noen få endringer.

Regelheftet har regler på 5 språk, men ingen nordiske, så engelsk blir vel det foretrukne for de fleste av oss. Prinsippene i spillet er egentlig ganske enkle, og de er kanskje i overkant beskrevet i heftet. Dette gjør at reglene blir mer omfattende en de strengt tatt behøver. Fordel blir naturlig nok at en får inn det hele med teskje, selv om det trolig ha sneket seg inn en liten feil. Dette forklarer vi nedendfor.

Målsetning
Spilleren med sammenlagt flest poeng, etter like mange omganger som det er spillere vinner. Poengene scores ved å skape rekker og rader med verdier på 10, 11 og 12.

Regler/Spilldynamikk
Hver omgang brukes halvparten av kortene, og hver spiller mottar 3 kort og startspilleren 4. Hver runde prøver spillerne å skape rekker og/eller rader som ved å legge sammen feltene på dominokortene danner 10, 11 og 12.

Startspillerne legger i første runde ned 2 kort, og trekker deretter 1 kort. Deretter legger de andre spillerne etter tur ut et kort som bygger på rekkene og/eller radene og trekker deretter 1 kort.

For hver rekke/rad spilleren skaper scores det poeng, henholdsvis 1, 3 og 5 poeng for 10, 11 og 12. Et viktig element i spillet er at det normalt hver runde er mange muligheter for å skape poenggivende rekker/rader. Spilleren bør prøve å skape så mange som mulig, og oppnår en bonus om det skapes rekker/rader med 10, 11 og 12. Denne bonusen øker utover i spillet. I tillegg kan det oppnås en superbonus på 6 ekstrapoeng om en klare å skape 3×12 i samme runde. Denne superbonusen er ikke riktig forklart i reglene, da det der kan virke som om hver gang en får til en kombinasjon med tre poenggivende rekker/rader skal få denne superbonusen.

Typisk spillrunde
Kortbunken deles i to 25 kort store bunker, og den ene settes til side for neste omgang. Så deler Tone ut 3 kort til hver spiller og et ekstra til seg selv. Deretter starter hun spillet ved å legge ut to kort i den kombinasjonen hun selv ønsker. Hun legger ned et 6/6 og et 1/6 kort i en firkant, som gi henne 2×12 og derfor 10 poeng. Remo legger ned en 3/5, hvor 5’eren legges inn 1’eren fra Tones kort og gir da 1×12 og 5 poeng. Kathrine bygger videre på Remos 3/5 kort med et 2/3 kort og skaper en 1×11, og 3 poeng. Brad bygger videre på den hengende 2’eren fra Kathrine 2/3 kort, og skaper 1×12 og 5 poeng.

Tone legger ut et 1/4 kort som bygger videre på den opprinnelige firkanten og den fremdeles ledige 1+6 retningen som ligger der, og skaper 1×12 og nye 5 poeng. Remo bygger videre på 4/6 kortet Brad la ut med et 5/6 kort og skaper 1×12 og 1×11 og således 8 poeng. Kathrine legger ut en 6/6 inntil 1/4 kortet Tone la ut først i runden, og får på den måten 2×12 og 10 poeng. Brad legger ut 0/5 ved siden av Kathrines 6/6 og får 1×11 og 1×12 og får 8 poeng.

Tone bygger videre på 0/5 kortet til Brad med en 1/1 og skaper 1×12 og 5 poeng. ”Nå er det jo nærmest håpløst!” mener Remo, og legger ned et 3/3 kort på nedsiden av 0/5 kortet Brad la ned i forrige runde og skaper 1×11 og får 3 poeng. Kathrine bygger på tvers av 3/3 kortet Remo akkurat la ned med et 0/6 kort og skaper 1×11 og 1×12 og derfor 8 poeng. Brad klarer å finne en bra åpning for sitt 0/5 kort og skaper 2×12 og slik 10 poeng.

Tone finner en plass til sitt 2/3 kort i hjørnet hvor det meste av utleggene har skjedd de to siste rundene og sikrer seg 1×12 og 5 poeng. Remo holder seg i samme hjørne og legger en 0/6 inntil Kathrines 0/6 fra forrige runde og skaper 2×12 og 10 poeng. ”Det er jo noe typisk deg… ødelegge de best lagte planer” mumler Kathrine og legger ut et 0/2 kort som gir henne 1×12 og 5 poeng. Brad legger ut et 2/6 kort og skaper 1×10 og 1×11 og får derfor 4 poeng.

Tone legger ned et 1/1 kort på linje med kortet Brad akkurat la ut og skaper 1×12 med tilhørende 5 poeng. Remo forsetter i samme hjørne og legger ned et 3/5 kort, og får 1×12 og 5 poeng. Kathrine bygger på en hengende 5’er på den motsatte siden av ”brettet” og skaper 1×12 og får 5 poeng. Brad legger ut et 3/3 i ”andre” hjørnet igjen og skaper 1×12 og 5 poeng.

Tone legger sitt siste 4/5 kort inntil kortet Brad akkurat la ut og får 1×12 og 5 nye poeng. Remo legger ned sitt 4/4 kort langs kortet Tone akkurat la ned og skaper 1×11 og 1×12 og dermed 8 poeng. Kathrine legger ned 2/6, som er hennes siste kort, og scorer 3 poeng med en 1×11. Brad er sistemann ut, med 2/2 som han legger ned inntil en 4/4 det blir en 1×12 og han får 5 poeng for sitt siste kort.

Oppsummering
Zatre, som brettspill, har vært en suksess i de tyskspråklige delene av Europa, noe som tyder på at brettet er en viktig komponent i moderspillet, da dette kortspillet ikke er all verdens interessant.

Det er ikke all verden strategi som kan planlegges, da kortene en trekker og motspillernes utlegg ikke kan beregnes. Det er med andre ord en del hell å ta i betraktning her. Men, med det sagt, så gjelder det selvfølgelig å utnytte mulighetene hver runde. Spillerne som best kan utnytte sine dominokort vil stort sett vinne. 
 

HVA MENER LESERNE OM SPILLET

Årets Spill

  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

Årets Lommespill

  • 2021
  • 2020
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Populære tagger

spill vinnere

STIKKORD

spill vinnere

Brettspillguiden

Om oss

Brettspillguiden er er en ren uavhengig forbrukeropplysningsside med kritikker, omtaler og artikler om brettspill og brettspilling. Vi organiserer og gjennomfører også kåringen av Årets Spill.

Brettspillguiden

  • Årets Spill
  • Årets Lommespill
  • Kritikker
  • Nyheter
  • Panelet
  • Kriteriene
  • Brettspillpriser
  • BSG i media
  • OM BSG
  • Kontakt

Brettspill-kategorier

  • 2 mannsspill
  • Abstrakt strategi
  • Årets spill vinnere
  • Barnespill
  • BSG Anbefaler
  • Familiespill
  • Ferdighetspill
  • Hjernevrider
  • Kortspill
  • Kunnskapsspill
  • Lett strategi
  • Selskapsspill
  • Strategispill
  • Terningspill
Brettspillguiden Copyright © 2023.