Zooloretto

BSG poeng | 72/100 |
Kompleksitet
EnkelAvansertErfaring
IngenEkspertFerdigheter
HellKløktVentetid
IngenLang
- Utgiver:
- Abacus Spiele
- Utvikler:
- Michael Schacht
- Distributør:
- Lautapelit.fi
- Kategori:
- Familiespill
- Antall spillere:
- 2 - 5 spillere
- Pris:
- 498,-
- Tidsbruk:
- 45 - 60 minutter
- Utmerkelser:
- 2008 - Vinner, Spiel des Jahres
- Målsetting:
- Score flest mulig poeng
- Passer for:
- Alle med en dyrehagedirektør i magen
- Spilldynamikk:
- Trekk en brikke eller ta en lastebil
- Forbredelser:
- Gi hver spiller en dyrehage og 2 mynter, og stabl opp brikkene
- År:
- 2007
- Språk:
- Norsk
- Ekspansjonsmuligheter:
- Petting zoo, Ekstra bygninger, Byggplasser, Isbjørn, Oppdragskort, XXL, Gorilla, Reinsdyr og Eksotisk
- Ytterligere opplysninger:
- http://www.abacusspiele.de/neueseite/
Innhold
5 dyrehager
5 dyrehageutvidelser
128 brikker
5 lastebiler
30 mynter
1 tredisk
Design/Tematikk
På esken er det avbildet en søt panda, som kanskje ikke umiddelbart fenger mer erfarne spillere, som kan slå det fra seg som et barnespill. Det er i så fall synd, for spillet har mer å by på enn som så. Spillet har hentet sitt tema fra dyrehageverden, hvor hver spiller er en bestyrer i et zoo som konkurrerer om å ha den mest attraktive dyrehagen.
Innholdet har et godt og litt tegneserieaktig uttrykk som egentlig passer spillet bra. Kvaliteten på innholdet er flott, i god tysk standard.
Regelen er litt omstendelige, litt mer enn en A4 side, men er godt skrevet og viser mange eksempler så det burde ikke være noe problem.
Målsetning
Spillerne prøver å sikre seg flest mulig seierspoeng ved å utnytte områdene i sine dyrehager maksimalt.
Hver spiller får utgitt sitt eget spillerbrett, eller dyrehage, om du vil og en ekstra innhegning som en legger opp ned ved spillets start. Dyrehagene har 3 innhegninger med plass til 4, 5 eller 6 dyr. Det er også noen områder for servering og en låve på brettene. Den ekstra innhegningen har plass til 5 dyr.
I innhegningene prøver en å samle sammen dyr av samme art. Det er 8 forskjellige dyr med 11 brikker av hver og 2 runde avkomsbrikker. Av de 11 dyrebrikkene er det i hvert sett 2 kjønnsmodne hanner og 2 kjønnsmodne hunner. Om du i løpet av spillet har et kjønnsmodent par i en innhegning får du umiddelbart et avkom.
I tillegg til disse brikkene er det brikker med salgsboder og noen mynter. Alle brikkene mikses i en medfølgende tøypose og 15 av brikkene plukkes ut og plasseres i en stabel ved siden av brettet, selvfølgelig skjult. På toppen av stabelen legges tredisken.
Så plasseres de 5 lastebilene på midten av bordet. Disse kan lastes opp med inntil 3 dyr/salgsvogner/mynter. Deretter får hver spiller 2 mynter og spillet kan starte.
Målet er å score seierspoeng, og dette gjøres i utgangspunktet ved å fylle innhegningene med flere dyr av samme art. Hver innhegning har 2 tall i hjørnet, som angir hvor mange poeng den er verdt. Det første tallet angir poengene om innhegningen er full, og den andre om den mangler 1 dyr. Innhegninger som mangler flere enn 1 dyr gir i utgangspunktet ikke poeng, men kan gjøre det allikevel om det er salgsboder i de avsatte områdene inntil innhegningen. I så fall er hvert dyr verdt 1 poeng. I tillegg er hver type salgsbod verdt 2 poeng, så å ha flere forskjellige salgsboder kan bidra stort.
I sin tur kan spilleren gjøre ett av følgende:
Trekke en brikke og plassere den på en av lastebilene.
Ta en lastebil og plassere alle brikkene i sitt zoo (og er ferdig for denne runden).
Gjennomføre en pengehandling
I de fleste tilfeller trekker spilleren 1 brikke og plasserer den på en lastebil, men om det etter hvert er en lastebil som har akkurat de/den kombinasjonen av brikker som spilleren vil ha, kan denne isteden ta lastebilen. I så fall må alle brikkene umiddelbart plasseres i dyrehagen. Spilleren kan ikke gjøre noe mer denne runden, og de andre spillerne fortsetter uten denne spilleren. Det er ikke tidligere nevnt, hovedsakelig fordi det er implisitt, men det kan kun være en art i hver innhegning. Dette gjør at om en velger en lastebil som har dyr som det ikke er plass til i dyrehagen (fordi alle innhegningene er fulle/allerede har andre dyr), må du plassere dyret i stallen. Dette gjelder også for salgsvogner. Ved slutten av spillet får du 2 minuspoeng for hver art og hver type salgsvogn som står i stallen.
Regler/Spilldynamikk
Penger gir deg helt andre muligheter i dette spillet. I tillegg til de to myntene spillerne starter med er det mulig å få tak i flere ved å ta lastebiler med dem eller fylle spesielle innhegninger med et myntsymbol. De forskjellige handlingene som kan utføres med mynter er:
1 mynt – flytte en brikke (innenfor dyrehagen)
1 mynt – bytte ut to typer brikker
2 mynter – kjøpe en brikke (fra en annen spiller)
2 mynter – fjern en brikke (typisk fra stallen)
3 mynter – utvid dyrehagen ved å snu opp den ekstra innhgeningen
Ettersom tilgangen på mynter er sterkt begrenset, bør en velge disse handlingene med omhu!
Etter at alle har tatt en lastebil, blir de returnert til midten av bordet, og en ny runde starter. Spillet fortsetter på denne måten inntil en må ta en eller flere brikker fra stabelen som ble satt til side ved spillet start. Ved slutten av denne runden legges poengene sammen og vinneren erklæres.
Typisk spillrunde
Hver spiller får hvert sitt zoo og sine 2 mynter og dyrebrikkene stables i bunker klare til å trekkes fra. Remo begynner og trekker den første dyrebrikken, en kenguru, og plasser den på bil 1. Kathrine trekker en hannsebra og plasserer denne på bil 2. Lars Erik trekker en hunnpanda og plasserer den på bil1. Ylva trekker en hunnsebra og plasserer den på bil 3.
”Det er ikke noe som frister enda, så jeg trekker” sier Remo, og får en salgsbod som han plasserer på den fjerde bilen. Kathrine trekker en elefant og plasserer den på bil 4. Lars Erik trekker en salgsbod (annerledes enn den forrige) og plasserer den på bil 2. ”Hmmm… skal jeg vente helt til neste runde tror jeg det blir et dårlig valg som ligger igjen til meg” mumler Ylva og tar bil 1. Hun må deretter plassere ut dyrene i forskjellige innhegninger, og satser høyt ved å gi den største innhegningen til pandaen og den nest største til kenguruen.
”Javel, ett valg mindre… da tar jeg bil 3, jeg. Selv om den kun har en sebra” kommenterer Remo og plasserer dyret i den minste innhegningen. Kathrine trekker en ny brikke, mynt, og legger den på bil 2. ”Takker” sier Lars Erik og tar bil 2. Han har nå en ekstra mynt og plasserer sebraen i den nest største innhegningen og salgsboden ved den største.
Remo og Ylva er ferdige for denne runden, så turen går videre til Kathrine som også denne gangen trekker en brikke, en hunngepard, som hun plasserer på den siste gjenværende bilen. Bilen er nå full, og alle de andre spillerne er ferdige med omgangen, så hun tar bilen i sin neste tur. Elefanten plasserer hun i den minste innhegningen og geparden i den største, hvor hun også plasserer salgsboden inntil.
De fire bilene plasseres igjen på midten av brettet og spilleren som tok den siste bilen er startspiller for neste omgang. Kathrine trekker en salgsbod og plasserer denne på bil 1. Lars Erik trekker en hunnpanda og plasserer denne på bil 2. ”Den kan jeg ikke la gå fra meg” sier Ylva og tar bil 2, og plasserer hunnpandaen sammen med hannpandaen i den store innhegningen sin. ”Og siden du nå har et kjønnsmodent par i innhegningen får de umiddelbart et avkom” minner Kathrine om, og gir Ylva en pandaunge som hun også plasserer i innhegningen. ”Du har fått en god start” ymter Remo og trekker en brikke, elefant, og plasserer den på bil 3. Kathrine trekker en hunnkamel og plasserer den på bil 1. Lars Erik tar bil 1, og plasserer kamelen i den største innhegningen og salgsboden ved den mellomste innhegningen. Ylva er ferdig med omgangen så Remo fortsetter med å trekke. Han får en gepard og plasserer den på bil 3. ”Takker å mye” sier Kathrine og tar bilen og plasserer dyrene i innhegningene sine (hun tok jo de samme dyrene i forrige omgang).
”Jeg vet det var litt sløvt, men jeg måtte prøve å finne noe bedre til meg selv” forsvarer Remo seg spakt og trekker en ny brikke, mynt. Han trekker enda en brikke, hannpelikan, og enda en, salgsbod før han må ta bilen. Pelikanen får hedersplassen i den største innhegningen hvor også salgsboden blir satt opp. Mynten legges sammen med de to andre.
Remo tok bil sist og blir startspiller for neste runde. Han en hannkamel som han plasserer på bil 1. Kathrine trekker en pelikan og plasserer den på bil 2. Lars Erik tar inn bil 1, og plasserer hannkamelen sammen med hunnkamelen fra forrige runde og får et avkom. Ylva trekker en hunngepard og plasserer den på bil 3. Remo trekker en hannkenguru og plasserer den på bil 2. Kathrine tenker seg litt om før hun trekker og får en hunnpelikan. ”Hmm… jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men tror jeg må spre herlighetene” mumler hun og plasserer den på bil 4. Turen går videre til Ylva, som sikrer seg bil 2. Kenguruen går til sin innhegning og pelikanen får plass i den minste innhegningen. ”Da har du fått dyr i alle innhegningene dine og bør kanskje være litt forsiktig i de neste omgangene” sier Remo og trekker en kamel som han plasserer på bil 3. Katrine trekker også en kamel og plasserer også den på bil 3, som nå er full. ”Jeg vil ikke ha dem, så jeg tar rett og slett bare bil 4” sier Remo og plasserer pelikanen sammen med hannen han har i innhegningen fra før og får samtidig et avkom. Kathrine plasserer hunngeparden fra bil 3 i sin gepardinnhegning og de 2 kamelene i den siste ledige innhegningen sin.
Kathrine fortsetter med å trekke en salgsbod som plasseres på bil 1. Lars Erik trekker en kenguru som plasseres på bil 2. Ylva trekker en panda som hun plasserer på bil 3. Remo trekker en hunnsebra, og prøver å være så slem han klarer ved å plassere den på bil 1 sammen med salgsboden. Grunnen til dette er at Lars Erik også har lyst på hunnsebraen, men har den samme salgsboden fra før. Kathrine trekker en mynt som hun plasserer på bil 4. ”Jeg kan ikke la den gå fra meg” sier Lars Erik og tar bil 1. Det blir umiddelbart et avkom i hans sebrainnhegning og salgsboden setter han i låven sin. Ylva trekker en hunnkenguru, og siden ingen andre tilsynelatende er på jakt etter kenguruer plasserer hun den på bil 2. Remo tenker seg litt om, så trekker han en salgsbod og plasserer den på bil 4. Kathrine trekker en hannkamel og plasserer den på bil 4. Ylva tar bil 2 og plasserer begge de nyervervede kenguruene i deres innhegning og ettersom det også er et kjønnsmodent par der blir den siste plassen i innhegningen dekket opp og den er full. Hun får da en bonus på 2 mynter fra banken. Remo trekker en panda og plasserer den på bil 3. Kathrine tar bil 4, og plasserer kamelen i innhegningen med de andre, mynten sammen med de andre og salgsboden ved den nest største innhegningen. Remo tar den siste bilen med to pandaer og setter de ut i den mellomste innhegningen sin.
Remo trekker en kamel og plasserer den i bil 1. Kathrine trekker en salgsbod og plasserer den på bil 2. Lars Erik trekker en hanngepard og plasserer den på bil 2. Ylva trekker en kenguru og plasserer også denne på bil 2. ”Da ble vel ikke den bilen så fristende, eller hva Kathrine?” erter hun. Remo trekker en elefant og plasserer den på bil 3. Kathrine trekker en gepard og plasserer den på bil 3. Lars Erik trekker en gepard og plasserer den på bil 4. Ylva trekker en sebra som hun plasserer på bil 3. Remo trekker en hannpanda og plasserer den på bil 4. Kathrine tar bil 3, og plasserer dyrene i sine innhegninger, med unntak av sebraen som hun plasserer i låven. Lars Erik trekker en salgsbod og plasserer den på bil 4. Ylva kjøper en ekstra innhegning får 3 mynter. Remo tar bil 4 og plasserer dyrene i sine innhegninger med unntak av geparden som havner i låven. Lars Erik trekker en elefant og plasserer den på bil 1. Ylva tar bil 4 og plasserer geparden i den nye innhegningen sammen med salgsboden og den ekstra kenguruen er det ikke plass til i innhegningen så den må på låven. Lars Erik trekker en sebra som plasseres på bil 1. Deretter tar han inn bilen og plasserer dyrene.
Spillet fortsetter på denne måten, men blir litt mer ”tricky” etter hvert. Hovedgrunnen til det er at en ikke ønsker dyr som må plasseres på låven, da de gir minuspoeng. I tillegg begynner spillerne å benytte seg av pengehandlingene for å maksimere inntjeningen.
Oppsummering
Zooloretto er et godt spill som fyller kravene til SdJ, og klarer samtidig å gi erfarne spillere litt utfordringer. Det er lite til ingen konfrontasjon i spillet, og kjernen i spilldynamikken ligger i valget av lastebiler. Dette fungerer litt som ”utfordre skjebnen” ved at en må ”time” når en skal plukke inn – for tidlig og du får for få muligheter, for sent og du blir sittende med brikker du ikke kan bruke.
Ellers har spillet lite ventetid (en spiller har typisk bare 2 valg), kort spilletid, enkle regler og passer for barn ned mot 9-10 år. Tematisk er spillet også ganske bra, selv om en ikke nødvendigvis får følelsen av å drive en dyrehage.
Valgene er ikke for vanskelige og fører sjelden til noe lenge opphold i spillet, men de er allikevel noe å tenke over fra tid til annen. Det er vel dette som gjør at spillet også kan glede, eller i det minste holde på interessen til mer erfaren spillere.
HVA MENER LESERNE OM SPILLET