
Starbucks er ikke ukjent med brettspillsuksesser, for det første være megasuksessen Cranium, som i starten kun var tilgjengelig i de kjente kaffehusene i USA. Det du kanskje ikke visste, derimot, er at Starbucks også var en hovedaksjonærene i Cranium Inc. De to Microsoft millionærene som kom opp med ideen trengte investorer etter at ideen vat klekket ut, og gikk til "naboselskapet i by’n". Starbucks fant tanken spennende, og hadde tiltro til de to gründerne, og la et betydelig beløp på bordet for å være med på moroa.
Historien viser at det ikke var så dumt, Cranium er på god vei til å bli et av nyere tids største brettspillsuksesser. I tillegg har nå Cranium valgte seg ut nok en bransje å måle krefter i; leketøysbransjen. I amerikanske medier, mener de nå at gigantene på dette markedet; Mattel og Hasbro har grunn til å titte seg bak ryggen.
Men, tilbake til Starbucks. De er nå verdens største kaffeservitør, og har pr idag over 10 000 serveringssteder spredd over hele verden. I disse dager etableres det 5 nye om dagen, så det vil fremdeles noen år før de når målet om 30 000 skjenkesteder! På bakgrunn av deres suksess med Cranium og ikke minst deres ønske om å bidra til spredning av "det siste i livsstils aktiviteter" … Kanskje et tankekors for noen norske kjeder.
Starbucks har inngått et samarbeid med utgiveren av Settlers of Catan, og gir vinneren av kvalifiseringene i de 6 cafeene i Malaysia en uforglemmelig tur til Essen og deltagelse i Settlers VM. I alle cafeene vil det være betjening som med stor velvillighet hjelper alle som ikke er kjente med spillet i gang. Samtidig vil alle som deltar i en spørreundersøkelse ha muligheten til å vinne brettspill.
Alt dette vil foregå under følgende slogan; Award winning games over latte… only@Starbucks!