Årets Spill 2024/2025 – Vinnere og nominerte

BARNESPILL:FAMILIESPILL:SELSKAPSSPILL:
Flamme Rouge BMX (Lautapelit)
Dette er en barneversjon av det ellers så velrennomerte sykkelspillet Flamme Rouge. Typisk vil det si en forenklet versjon av originalen, noe som også er tilfellet her, men dette fremstår nesten som et helt eget spill. Hver spiller trekker opp 3 fartsbrikker fra posen sin og velger én som beholdes i hån¬den. Når alle har valgt vises brikken frem og spillerne flytter sine syklister rundt på banen. Deretter kastes en terning, som kan bidra til at grupper det er blitt 1 eller 2 felt mellom igjen samles, og til slutt får spilleren i front en utmattelsesbrikke, som rett og slett gjør at en stadig får dårligere valg å velge mellom når en trekker farts¬brikker. Dette er enkelt, men engasjerende spill hvor til og med taktisk forståelse kan læres. Timing på når en skal velge hvilke brikker kan gjøre en stor forskjell. Et vir¬kelig godt spill for barn i barneskolealder.
Sushi Go Party (Lautapelit)
Det opprinnelige Sushi Go, som finnes i flere versjoner, er et veldig godt sett-samlingsspill. Og det følges opp i dette, men det gir større variasjon, da en selv kan velge, eller plukke tilfeldig hvilke kombinasjoner som skal gi poeng. Spillet går over 3 runder, og i hver runde starter alle spillerne med en gitt mengde kort, avhengig av antallet spillere. I en omgang, ser hver spiller på sine kort og velger ett som så legges med bildesiden ned foran spilleren, så gis korthånden videre til spilleren til venstre. Når alle har valgt vendes de opp og danner kortbunken som på slutten av runden skal gi spilleren poeng. Ettersom kortene består av mange forskjellige etter, i forskjellige antall, må det legges litt tanker i de taktiske valgene.
Hitster (Asmodee)
Grunnidéen i dette spillet er definitivt ikke nye; plassere hendelser, eller i dette tilfellet musikk, i kronologisk rekkefølge. Men det er moro når en har en viss musikkinteresse, spesielt da en får høre låtene ved å scanne en QR-kode. Målet er å sikre seg 10 kort i riktig rekkefølge, men dette kan gjøres mer vrient ved å bruke medfølgende Hitster-brikker, eller spille med pro- eller ekspert-regler, hvor en må kunne artist, låt og eventuelt spesifikt år da låta ble utgitt. Det er raskt, artig og underholdende, for ikke å glemme minnebringende – hvorfor husker man enkelte låter så godt?
Barnespill:
Flamme Rouge BMX (Lautapelit) 
Dette er en barneversjon av det ellers så velrennomerte sykkelspillet Flamme Rouge. Typisk vil det si en forenklet versjon av originalen, noe som også er tilfellet her, men dette fremstår nesten som et helt eget spill. Hver spiller trekker opp 3 fartsbrikker fra posen sin og velger én som beholdes i hån¬den. Når alle har valgt vises brikken frem og spillerne flytter sine syklister rundt på banen. Deretter kastes en terning, som kan bidra til at grupper det er blitt 1 eller 2 felt mellom igjen samles, og til slutt får spilleren i front en utmattelsesbrikke, som rett og slett gjør at en stadig får dårligere valg å velge mellom når en trekker farts¬brikker. Dette er enkelt, men engasjerende spill hvor til og med taktisk forståelse kan læres. Timing på når en skal velge hvilke brikker kan gjøre en stor forskjell. Et vir¬kelig godt spill for barn i barneskolealder.
Animal Circus (Chrom)
Et engasjerende spill for barn i førskolealder. Her skal spillerne samle sjetonger til hvert sitt telt, ved å kaste terning og flytte sine brikker rundt brettet. Typisk så er det gitte handlinger forbundet med feltene en havner på; ta sjetonger, mist sjetonger, osv. Det er ren underholdning basert på kjente elementer, men mange av de yngre barna koser seg stort med det.
Color MY Kritters (Simplicatus games)
Såkalte «deckbuilder» spill har vært populært en stund, og da kanskje spesielt etter av Dominion tok verden med storm. Dette norskskapte spillet kan på flere måter sees på som et introduksjonsspill for yngre spillere til denne sjangeren. Målet er å samle så mange poeng som mulig ved å spille og kjøpe nye kort hver runde. På den måten får en stadig flere kort og disse skal til slutt gi poeng, spesielt sammen med koster og mikseboller som vil gi de fargeløse Kritterne farger. Godt, artig og relativt enkelt spill som viser frem en veldig fascinerende spilldynamikk.
Fang musene (Vennerød forlag)
Et artig konsept, hvor reaksjonsevnen settes på prøve. Hver spiller har en mus festet til en lang hale som en holder i hånden. Musene samles på ostematten. Så skal spillerne etter tur være musefanger, som betyr at denne kaster terningen. Treningen ristes i koppen og slippes så på bordet. Hvis terningen viser 1 eller 6 skal musefangeren klaske koppen på osten i håpe om å fange musene som er der, mens alle de andre spillerne skal nappe musen sin vekk fra osten. Og her kommer sjetongene i spill; blir du fanget må du gi fra deg en sjetong, og er du musefanger som ikke klarer å fange noen mus må du gi fra deg en sje¬tong. Siste gjenværende spiller med sjeton¬ger vinner spillet. Dette er hektisk moro de mindre har det veldig moro med. Fungerer godt inntil begynnelsen av skolealder.
Vi lærer oss trafikk (Chrom)
Trafikklæringsspill er jo en fin måte å få forståelse for trafikkregler inn hos mindre barn. Det gjøres ganske elegant her da spillerne konkurrerer om å komme seg fortest mulig hjem fra skolen. Men de må gjøre noen ærender underveis, og man kan driste seg til å både bruke sykkel og ta bussen fremfor å gå. Men man må hele tiden forholde seg til skiltene, og en har begrenset med flytt i hver runde. Barna var engasjerte og ivrige etter å vise hva de kunne, så spillet fremstår som et godt læremiddel.
Familiespill:
Sushi Go Party (Lautapelit)
Det opprinnelige Sushi Go, som finnes i flere versjoner, er et veldig godt sett-samlingsspill. Og det følges opp i dette, men det gir større variasjon, da en selv kan velge, eller plukke tilfeldig hvilke kombinasjoner som skal gi poeng. Spillet går over 3 runder, og i hver runde starter alle spillerne med en gitt mengde kort, avhengig av antallet spillere. I en omgang, ser hver spiller på sine kort og velger ett som så legges med bildesiden ned foran spilleren, så gis korthånden videre til spilleren til venstre. Når alle har valgt vendes de opp og danner kortbunken som på slutten av runden skal gi spilleren poeng. Ettersom kortene består av mange forskjellige etter, i forskjellige antall, må det legges litt tanker i de taktiske valgene.
Aqua (Asmodee)
Et brikkeleggingsspill hvor hver spiller skaper sitt eget korallrev og derigjennom tiltrekker seg dyreliv. Dette gjøres ved at man plukker korallbrikker fra et marked og legger dem så de danner gitte formasjoner foran deg. Ved gitte tilfeller vil disse formasjonene tiltrekke seg dyreliv. Ved spillets slutt får man poeng for både korallformasjoner og dyrelivet man har skapt. I tillegg til å være et godt spill i sin sjanger, som er populær, ønsker spillskaperne å sette fokus på en svært viktig brikke i miljøvernskampen.
Art Gallery (AMO)
Et veldig interessant spill om sett-samling satt i et kunstmuseumsmiljø. Man flytter spillerbrikken sin rundt i museet og legger ned kort for å vinne kunstverk, som så samles inn i rekkefølge foran spilleren. Denne rekkefølgen kan ikke endres og ved slutten av spillet får en poeng for sekvensene med like symboler i rekkefølge. Dette fungerer elegant da hvert kunstverk har 1-4 forskjellige symboler, men alltid med en samlet verdi på 4. Et spill som overrasket oss svært positivt og med flott grafikk som kan friste oss til å besøke flere kunstmuseer.
Moder Jord (Chrom)
Dette er et samarbeidsspill om miljøvern, som i all hovedsak handler om å besvare spørsmål innen 4 kategorier, og ved å svare riktig løse oppdrag. Det er jo både en veldig tidsaktuelle og viktig sak, som vi alle kan lære noe mer om, så vi støtter opp under det ønsket. Det er også inn med samarbeidsspill, så det er en god match. Men vi er litt mer usikre på aldersanbefalingen på 8 år – det er en god del ganske vriene spørsmål her og et språk som kan være litt vanskelig for de yngre. Men det gir jo selvfølgelig også en mulighet til å forklare og lære dem noe.
Skippity (AMO)
Et veldig snedig abstrakt strategispill for inntil 4 spillere, skapt av Susan McKinley Ross, som er kjent for sitt Qwirkle. Brettet fylles ved å tilfeldig spre brikkene utover det, men la de 4 i sentrum være tomme. Målet er å samle så mange sett med de brikker i de 5 fargene som mulig. I din tur skal du velg og bruke én brikke til å hoppe over andre, én etter én, og samle inn de du hopper over. Disse brikkene samles på de fargede feltene langs sidene av brettet så alle til enhver tid ser hvordan det ligger an. Så dette blir et spennende spill for de som liker at det er litt tilfeldigheter, og ikke ren strategi i spillet, og det kan spilles av nærmest «alle».
Selskapsspill:
Hitster (Asmodee)
Grunnidéen i dette spillet er definitivt ikke nye; plassere hendelser, eller i dette tilfellet musikk, i kronologisk rekkefølge. Men det er moro når en har en viss musikkinteresse, spesielt da en får høre låtene ved å scanne en QR-kode. Målet er å sikre seg 10 kort i riktig rekkefølge, men dette kan gjøres mer vrient ved å bruke medfølgende Hitster-brikker, eller spille med pro- eller ekspert-regler, hvor en må kunne artist, låt og eventuelt spesifikt år da låta ble utgitt. Det er raskt, artig og underholdende, for ikke å glemme minnebringende – hvorfor husker man enkelte låter så godt?
Hørt på maken (Vennerød)
Et spill om å lage og gjette på lyder. Stokk kortene og legg ut 6 x antall spillere kort i et rutenett midt på bordet. I din tur velger du et kort og tar det opp før du velger å lage én av lydene på kortet. Før du begynner snus timeglasset og de andre spillerne gjetter villig vekk. Om noen klarer å gjette hvilken lyd du lager får begge disse poeng. Det er fascinerende moro, da vi tydeligvis også oppfatter lyder forskjellig – og ikke minst gjenskaper med veldig forskjellig utgangspunkt. Noe lyder kan virke umulige, men plutselig kommer man på en mulig versjon. Kan så absolutt skape en del latter rundt bordet!
Kan du refrenget (Vennerød)
I dette spillet skal en som lag prøve å komme på de neste linjene i sanger. En på laget trekker et kort og forteller hva låta heter og hvem artisten er, før hen sier, eller aller helst synger den første strofen på kortet. Resten av lagget skal så synge de to neste linjene, og får 1, 2 eller 3 poeng, alt etter hva man klarte. Laget som først sam¬ler 12 poeng vinner. Stor variasjon i låtvalg her, så ganske mange burde kunne henge med, selv om det nok mangler litt på nyere hits. Uansett skaper det ofte stort engasje¬ment og mye moro!
Second guess (AMO)
En litt annerledes spillopplevelse, som er basert på tidsanskuelse. I hver runde får en et oppdrag som skal fullføres på en gitt tid; typisk en gitt mengde sekunder. Problemet for den som skal løse oppgaven er at denne ikke ser klokken og må holde orden på tidsbruken på sin egen måte. Alt etter hvor langt unna tidsmålet man havner, får en tilsvarende mengde poeng; alt hvis du fullfører en oppgave 5 sekunder for sent eller tidlig, får du 5 poeng. Vin¬neren er den som har fått færrest poeng. Oppgavene er varierte fra rent fysiske ting som å gå på en artig måte i 43 sekunder, til gjenta en spillers navn i 26 sekunder. Underholdende moro, kanskje mest for de eldre barna og unge voksne.
Tørnquist quizrace (Vennerød)
Som selvutnevnt superquizzer skulle det bare mangle om ikke hovedpersonen får navnet sitt på et kunnskapsspill. Her skal en besvare spørsmål ved å velge hvilket av 4 svaralternativer som er riktig. Og spillet går over flere runder hvor en i hver runde besvarer 3 spørsmål. Avhengig av hvor mange riktige en får, flytter en tilsvarende felt fremover på banen. For å spille mer «racing» elementet i spillet har man også en dragsugeffekt, som er et valg spillere som rett bak en annen kan benytte seg av. Dette fungerer litt som en utjevningsme-kanisme. Et velfungerende, variert og artig kunnskapsspill.